StoryEditor

Návrh rozpočtu predbehol jar

13.03.2003, 23:00

Súčasťou reformy verejných financií sú nové prístupy k príprave štátneho rozpočtu. Už pred štyrmi rokmi sa začalo s programovým rozpočtovaním a rozvíja sa ďalej. Od jari roku 2000 sa každoročne pripravuje strednodobý výhľad na nasledujúce tri roky. Do štátneho rozpočtu sa integrovali takmer všetky štátne fondy, čo zvýšilo transparentnosť a účelnosť využívania verejných zdrojov. Klasifikácia COFOG umožňuje presnejšie identifikovať vládne výdavky podľa jednotlivých funkcií. S menšími či väčšími problémami sa decentralizujú verejné financie. V minulom roku, teda v rozpočte na tento rok, sa pokročilo v uplatňovaní metodiky ESA 95 a zreálňovaní schodku. Do bilancie sa zahrnuli aj položky, ktoré sa predtým vyčísľovali mimo nej.
Zverejnenie východísk štátneho rozpočtu na nasledujúci rok na pripomienkovanie už v marci je dobrým krokom. Spolu s tým, že dokument je vypracovaný podrobnejšie ako v predchádzajúcich rokoch, a s minimom otvorených a variantných miest vytvára predpoklady na to, aby sa negociačná fáza predsunula. Do konca júna by správcovia mali predložiť návrhy rozpočtov kapitol. V septembri by sa mal návrh schváliť vo vláde, vrátane rezervy 5,3 miliardy na vládne priority.
Čo sú najvýznamnejšie zmeny? V máji 2004 by sa Slovensko malo stať členom Európskej únie. Z toho vyplývajú záväzky, ktorá sa premietnu do rozpočtovania príjmov a výdavkov a ovplyvnia niektoré rozpočtové kapitoly. Kľúčovou vecou je príprava na čerpanie prostriedkov z európskych fondov -- najmä tvorba kapacít a spolufinancovanie. Táto oblasť je zložitá a podľa správy Európskej komisie Slovensko zatiaľ nie je dobre pripravené. V návrhu sa ráta s ďalšou decentralizáciou verejnej správy a prenosom kompetencií v priebehu roka 2004. Zmenu má podstúpiť kapitola Všeobecná pokladničná správa. Zo 48 výdavkových titulov v rozpočte 2003 v nej ostáva 17. Ostatné sa podľa väzby na rezorty majú presunúť do výdavkov rozpočtových kapitol.
Návrh vychádza zo súčasného právneho stavu, prípadné efekty nových zákonov sa premietnu do parametrov rozpočtu dodatočne. Od januára 2004 by mali byť účinné nové daňové zákony. Reforma prenesie váhu sa z priamych daní na nepriame. V roku 2004 sa už prejaví pozitívny účinok zvýšených nepriamych daní, časť príjmovo záporného efektu zníženia priamych daní sa prenesie do nasledujúceho roka 2005. Podľa ministerstva financií by mali byť v krátkodobom horizonte účinky neutrálne, ale v najbližších dvoch rokoch môžu byť aj pri použití niektorých nástrojov (zálohové platby) dôsledky rozdielne.
O konkrétnych číslach v návrhu východísk štátneho rozpočtu na rok 2004 sa ešte veľa pohovorí a popíše. Jedno možno povedať hneď po ich zverejnení -- rozpočtovanie vecne a časovo ďalej nadobúda jasné rámce. Smeruje od každoročných improvizácií a zmien k trvalým rozpočtovým postupom a viacročnému rozpočtu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 03:17