StoryEditor

Nesúhlas s voľnou rukou samospráv

24.06.2004, 00:00
Republiková únia zamestnávateľov vyjadruje vážne znepokojenie nad návrhom zákona o miestnych daniach.

Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) vyjadruje vážne znepokojenie nad návrhom zákona o miestnych daniach. Podľa názoru únie návrh otvára cestu k neobmedzenému zvyšovaniu majetkových a ďalších priamych daní. Jeho prijatie v NR SR by mohlo viesť k nekontrolovateľnému nárastu daňového zaťaženia podnikateľskej sféry.
RÚZ je presvedčená, že návrh zákona nie je len v rozpore s Koncepciou daňovej reformy na roky 2004 --2006, schválenou vládou SR v júni 2003, ale je v rozpore aj s Programovým vyhlásením vlády SR z novembra 2002 i so zámermi vlády SR v oblasti boja proti korupcii.
Oproti koncepcii daňovej reformy majú byť napríklad zachované dane zo stavieb, dane z bytov i cestná daň na osobné motorové vozidlá. Napriek tomu, že sa všetky miestne poplatky mali zrušiť, tie, ktoré nie sú v rozpore s právom EÚ, zachováva. V niektorých prípadoch rozširuje predmet dane, ako napríklad daň za pobyt. Navyše obciam a VÚC má byť zákonom poskytnutá možnosť ľubovoľného zvyšovania niektorých daní. Nedosahuje sa ani cieľ reformy eliminovať viacnásobné zdanenia a zníženie úlohy majetkových daní, pretože tieto zvyšuje a rozširuje prípady viacnásobného zdanenia -- zdaňuje sa majetok nadobudnutý zo zdanených príjmov.
Aj keď navrhovaný zákon významne posilňuje kompetencie a nezávislosť obcí a VÚC pri zabezpečovaní ich financovania posilnením vlastných daňových príjmov a iné návrhy zákonov obsahujú aj nový systém horizontálneho finančného vyrovnávania, na druhej strane však je z návrhu zákona zjavný jeho rozpor s Programovým vyhlásením vlády SR. To predpokladá zníženie priamych daní, avšak priamou daňou nie je len daň z príjmov, ale aj majetkové dane, cestná daň a väčšina miestnych poplatkov, podľa návrhu zákona tzv. iných miestnych daní. Nielenže sa tieto dane nemajú znížiť, ale, naopak, uvoľnením maximálnych limitov ich sadzieb môže dôjsť k ich neobmedzenému a nekontrolovateľnému zvyšovaniu. Schválením návrhu zákona o miestnych daniach by sa nenaplnil ani zámer vlády presúvať finančné bremeno z priamych daní na nepriame dane, pretože neobmedzená možnosť obcí a VÚC zvyšovať sadzby miestnych daní by viedla k opätovnému presunu daňového bremena na priame dane. Obdobne sa zrejme v kontexte Programového vyhlásenia vlády SR a daňovej reformy nedosiahne ani zníženie úlohy majetkových daní.
Skutočnosť, že návrh zákona neobsahuje presné určenie sadzieb miestnych daní, uloženie dane zákonom nie je jasné, určité a zrozumiteľné. Formulácia, že dane možno ukladať "na základe zákona" neznamená, že zákon môže umožniť ukladanie daní podľa ľubovôle štátnych alebo miestnych orgánov. Podľa Republikovej únie zamestnávateľov príslušný zákon musí ustanoviť sadzbu dane aspoň rámcovo, napríklad ustanovením prípustného intervalu alebo maximálnej sadzby.
Úplné uvoľnenie pravidiel na určovanie sadzieb miestnych daní a v niektorých prípadoch i základu dane môže znamenať otvorenie širokého priestoru na korupciu a možnosť ovplyvňovania rozhodnutí orgánov miestnych samospráv v prospech jednotlivcov alebo úzkych záujmových skupín, čo je v rozpore so zámermi vlády SR v oblasti boja proti korupcii.
RÚZ zásadne nesúhlasí s návrhom zákona ako celkom, a preto sa bude snažiť presviedčať poslancov NR SR, aby vládny návrh zákona o miestnych daniach odmietli. Jeho prijatie by znamenalo zvrátenie pozitívneho vývoja naštartovaného prvou fázou daňovej reformy a ďalších ekonomických reforiem.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 08:12