Gastrosektor celosvetovo počas pandémie trpel na celom svete, ale odvtedy sa dokázal zotaviť a rastie. A to aj napriek vysokej inflácii a výdavkom domácností a stenčeným úsporám. Osobitne to platí o rýchlom občerstvení a rýchlych reštauračných službách, čiže segmente fast foodu. Očakáva sa, že tento trh globálne vzrastie z 273,20 miliardy dolárov v roku 2022 na 292,78 miliardy dolárov v roku 2023, čiže medziročne o 7,2 percenta.
Priemerný účet za jedlo rastie, stále viac sa využíva donáška
Fast food si zaknihoval solídny nárast už šiesty po sebe idúci mesiac, a to napriek stále vysokým inflačným tlakom. Pomerne dobrý výkon sektora bol spôsobený rýchlym rastom cien, rastom priemernej výšky účtu a aj expanziou prevádzok. Hráči v tomto odvetví tiež čoraz viac ťažia zo spolupráce s donáškovými službami a digitálnymi platformami, ktoré postupne menia spôsob, akým ľudia konzumujú rýchle občerstvenie.
Traja hráči rýchleho občerstvenia pripravení na rast
Skúsme sa pozrieť, ako sa aktuálne darí trom spoločnostiam v sektore rýchleho občerstvenia, ktoré by mohli najviac profitovať z rastového trendu v odvetví.
McDonald‘s stabilne rastie
McDonald‘s je najväčší svetový reťazec reštaurácií rýchleho občerstvenia, ktorý denne obslúži viac ako 69 miliónov zákazníkov vo viac ako 100 krajinách a vyše 40-tisícoch predajniach. Jeho hlavnými zdrojmi príjmov sú okrem tržieb v za predaj jedla aj nájomné, licenčné poplatky a poplatky, ktoré platia franšízanti. McDonald‘s je zároveň s 1,7 miliónmi zamestnancov druhým najväčším súkromným zamestnávateľom na svete. Americký gigant mal v minulom roku príjmy 23,3 miliardy dolárov a čistý príjem 5,9 miliardy dolárov. Trhová kapitalizácia tejto firmy dosahuje 196,4 miliardy dolárov.
Vzhľadom na pozíciu McDonald‘s odborníci očakávajú, že zisk a predaje spoločnosti v roku 2023 by medziročne mali narásť v rozpätí 9,8 až 13,8 percenta. V dlhodobom horizonte sa očakáva rast zisku okolo 8,9 percenta. McDonald‘s tak patrí k firmám, ktoré pomerne konzervatívne, ale vytrvalo rastú.
Domino’s profituje z globálnej expanzie siete
Domino‘s je americká nadnárodná sieť pizzerií založená v roku 1960. Spoločnosť pôsobí ako doručovacia spoločnosť pizze v Spojených štátoch a na medzinárodnej úrovni s 20 008 pobočkami na viac ako 90 trhoch. Sieť vlastní hlavný franchisor Domino‘s Pizza, Inc. Firma v poslednom roku zaknihovala príjmy 4,5 miliardy dolárov pri čistom príjme 449,6 milióna dolárov a súhrn hodnoty jej akcií tvorí trhovú kapitalizáciu 12,7 miliardy dolárov.
Spoločnosť ťaží zo silného rastu poháňaného solídnym digitálnym objednávkovým systémom a vyšším globálnym maloobchodným odbytom. Ďalej jej pomáha aj globálna expanzia, ktorá je kľúčovým zdrojom jej rastu. Odhaduje sa, že zisk spoločnosti v roku 2023 pravdepodobne medziročne vzrastie o 9,6 percenta a dlhodobo by nárast ziskovosti mohol dosahovať úroveň 13 percent.
Od Yum sa na čínskom trhu očakáva zásadný nárast
Spoločnosť Yum China Holdings, Inc. bola založená v roku 1987 a jej ústredie sa nachádza v čínskom Šanghaji. Zaoberá sa franchisingom a vlastní subjekty, ktoré prevádzkujú reštaurácie. Spoločnosť je rozdelená do štyroch segmentov: Kentucky Fried Chicken (KFC), Pizza Hut, Taco Bell a Lavazza.
V rámci holdingu nájdeme aj značky, ktoré sú špecificky zamerané na čínsky trh, ako napríklad Little Sheep (reťazec s „horúcimi hrncami“) alebo Huang Ji Huang (fun stewpot koncept, t.j. v zásade predajca kotlíkového guláša vo veľkom). Príjmy čínskej firmy dosiahli minulý rok 9,8 miliardy dolárov pri čistom príjme 864 miliónov dolárov a trhová kapitalizácia aktuálne predstavuje 23,4 miliardy dolárov.
Stratégia spoločnosti sa opiera o inovácie, rozširovanie siete pobočiek a digitalizáciu. Yum China sa tiež postupne presúva smerom k digitálnemu a obsahovému marketingu, aby rozšírila svoju zákaznícku bázu. Vzhľadom na veľký čínsky trh a jeho potenciál sa očakáva, že tržby spoločnosti v roku 2023 medziročne vzrastú o 17,4 percenta a zisky až o raketových 96,2 percenta.
Komentár hlavného analytika Ozios Adama Austeru