Logo nemeckej automobilky Volkswagen na budove závodu v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. FOTO: TASR/Jaroslav Novák
StoryEditor

Automobilový priemysel v strednej Európe: Rekordné Česko, Nemecko v kríze a Slovensko v obavách

20.03.2025, 14:15

Sotva sa európske automobilky dostali z najhoršieho, objavila sa na obzore neúprosná konkurencia z Číny a len nedávno prišiel úder spoza Atlantického oceánu s hrozbou zvýšením ciel na dovoz európskych áut do USA.

Európsky automobilový priemysel dostal v prvej štvrtine 21. storočia niekoľko rán. Prvá prišla po finančnej kríze v rokoch 2008 a 2009, keď mnohé vlády masívne zasiahli do podpory svojho kľúčového odvetvia, a ďalšia nasledovala o 12 rokov neskôr s pandémiou Covid-19 a fatálnym narušením dodávateľsko-odberateľských reťazcov.

Sotva sa európske automobilky dostali z najhoršieho, objavila sa na obzore neúprosná konkurencia z Číny a len nedávno prišiel úder spoza Atlantického oceánu s hrozbou zvýšením ciel na dovoz európskych áut do USA.

Tento vývoj navyše sprevádza dlhoročná snaha o zníženie emisií skleníkových plynov, ktorú „naštartoval“ jeden z najväčších škandálov v histórii automobilového priemyslu z dielne Volkswagenu. Kým sa európske automobilky snažia plniť ciele európskej ekologickej dohody, konkurencia – či už zo Severnej Ameriky alebo Číny – na seba nenecháva čakať.

To, v čom Európania dlho viedli, sa im zrazu rozpadá pod rukami a snažia sa naskočiť na tento vlak. Ak sa však pozrieme na jednotlivé štáty, vidíme v ich situácii predsa len rozdiely.

image

Šéf Mercedesu apeluje na USA a Európsku úniu, aby zrušili clá na dovoz áut

Nemecko: Automobilky trpia v Číne, rovnaký problém môžu mať čoskoro v Európe

Hoci často počúvame, že nemecký automobilový priemysel poškodila najmä pandémia Covid-19, údaje ukazujú, že jeho kríza sa začala niekoľko rokov predtým. Kým v rokoch 2015 až 2018 Nemecko vyrábalo približne pol milióna automobilov mesačne, ale v roku 2019 to bolo už len približne 350-tisíc automobilov. V súčasnosti sa mesačná produkcia pohybuje okolo 250-tisíc vozidiel (konkrétne v decembri 2024 to bolo necelých 233-tisíc).

Za celý rok 2...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-26 09:22:28 - Feat.: 1 - Title: Autonómne autá sú stále bližšie bežnému využívaniu. Akcie čínskeho lídra WeRide sa prekvapivo zdvojnásobili 02 - Modified: 2025-01-20 19:00:00 - Feat.: 1 - Title: Prekvapivé trendy v cestovnom ruchu na rok 2025 03 - Modified: 2025-01-09 09:33:56 - Feat.: 1 - Title: Trhové vyhliadky na rok 2025: Politické zmeny, ekonomické trendy a technologické výzvy 04 - Modified: 2024-12-09 13:18:20 - Feat.: 1 - Title: Volkswagen sa bolestne vyrovnáva s vysokými nákladmi a prechodom na elektromobily 05 - Modified: 2024-11-30 10:31:27 - Feat.: 1 - Title: Nvidia pokračuje vo formovaní budúcnosti umelej inteligencie a dátových centier 06 - Modified: 2024-10-11 10:43:08 - Feat.: 1 - Title: Aj pri klesajúcej inflácii sa odporúča investovať voľné financie. Dokonca je to dlhodobo výhodné
01 - Modified: 2025-03-25 21:37:55 - Feat.: - Title: Americké akcie mierne posilnili, stále však pretrváva neistota okolo Trumpovej colnej politiky 02 - Modified: 2025-03-25 19:07:52 - Feat.: - Title: Scholzovej vláde vypršal mandát. Nemecký prezident ju poveril, aby zatiaľ pokračovala 03 - Modified: 2025-03-25 18:00:00 - Feat.: - Title: Európa nevíťazí. Všetci chceme chrániť planétu, keď to však prináša úpadok, podpora vyprcháva (rozhovor) 04 - Modified: 2025-03-25 17:00:00 - Feat.: - Title: My hundreme, a čo Rusi, keď majú hypotéky za 30 percent (komentár) 05 - Modified: 2025-03-25 15:37:39 - Feat.: - Title: Rusko a Čína v Nemecku naberajú nových agentov v súkromnom sektore
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. marec 2025 23:23