StoryEditor

Na palive sa šetriť neoplatí

16.03.2006, 23:00

"Pri lacných palivách neznámeho pôvodu by si mali vodiči dať veľký pozor. Platí úmera, že čím modernejší palivový systém, tým je citlivejší na kvalitu paliva," hovorí automechanik Martin Diviak, ktorý má skúsenosti nielen s opravami áut z bežnej premávky, ale aj s prípravou špeciálov napríklad na preteky do vrchu. "Neraz som opravoval palivové čerpadlá dieselov, ktorých majitelia sa ulakomili na nákup bionafty (červenej nafty) pod rukou. Toto palivo s nízkym obsahom síry a s repkovým olejom nedokáže premazať palivové čerpadlo, a to sa zadrie. Na takúto poruchu sa potom nevzťahuje ani záruka výrobcu. Bionafta okrem toho na seba viaže vzdušnú vlhkosť, ktorá spôsobuje koróziu celého systému," upozorňuje Diviak. Častý problém, s ktorým chodia pravidelní zákazníci malých benzíniek do servisu, je vysoký obsah benzínu v nafte. "Norma povoľuje jedno percento benzínu v nafte a menšie firmy, ktoré majú jednu cisternu na všetky palivá, ju nedokážu vyčistiť tak, aby sa dostali do tejto tolerancie. Takíto zákazníci potom chodia do servisov, aj keby inak nemuseli," vysvetľuje Diviak. Nové benzínové motory zase potrebujú dokonale čisté palivo, lebo aj najmenšia špinka môže upchať vstrekovací systém. Ale ani staré karburátorové autá nie sú proti problémom, spôsobeným lacnými a nekvalitnými palivami, imúnne. "Viackrát sme museli klientom meniť všetky gumené časti, ktoré prišli do kontaktu s takýmto pančovaným benzínom, lebo ich jednoducho rozleptal," pripomína Diviak. Okrem toho takéto koktejly neznámeho pôvodu podľa neho nemajú správne oktánové číslo, čo môže v najlepšom prípade znížiť výkon, ale aj poškodiť spaľovací priestor." Opravy palivového systému, najmä ak sa presne nedá zistiť, v čom je problém, sú veľmi náročné na ľudskú prácu, aj na použité technológie.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 07:30