StoryEditor

Škody po kalamitách rieši poistenie

13.06.2006, 00:00
Záplavy, snehové kalamity, víchrice, požiare či vlámania do opustených bytoch počas letných dovoleniek. Riziká, ktoré ohrozujú nehnuteľnosti a domácnosti na Slovensku v poslednom období pomerne pravidelne.

Len v tomto roku jarné povodne na Záhorí a juhu Slovenska zničili majetok približne za 1,8 miliardy korún. Aj po nedávnej veľkej vode na východnom Slovensku sa škody budú pohybovať v stovkách miliónov. Rekordným v poslednom desaťročí bol rok 1999, keď veľká voda odplavila majetok za 4,6 miliardy korún. Aj keď poistenie domácnosti a nehnuteľnosti nedokáže týmto škodám zabrániť, môže za relatívne nízku sumu výrazne zmieriť ich dôsledky. Dôležité však je, aby si klient správne zvolil krytie rizík a výšku poistnej sumy.

Poistná suma
Poistnú sumu si klient volí sám. Jej minimálna a maximálna výška je v každej poisťovni rôzna. V prípade nehnuteľnosti môže klient vychádzať zo znaleckého posudku, z dokladu o nadobudnutí domu či bytu alebo pri novostavbách z rozpočtu. Pri poistení domácnosti by mal vychádzať z toho, aby poistná suma zodpovedala nákladom na jej znovuzariadenie v prípade poistnej udalosti. Niekedy je lepšie poistnú sumu aj trochu nadhodnotiť. Podpoistením sa totiž človek vystavuje riziku krátenia poistného plnenia.
Ak má klientova domácnosť hodnotu 800-tisíc korún a zmluvu uzatvorí iba na 400-tisíc, môže sa stať, že za škodu 100-tisíc korún dostane plnenie iba 50-tisíc korún. Poistné plnenie sa totiž kráti v rovnakom pomere k výške škody, v akom je poistná suma k poistnej hodnote.

Likvidácia škôd
Na to, aby klient získal adekvátnu náhradu za škody po poistnej udalosti čo najskôr, nie je dôležitá iba dobrá zmluva so správne zvolenou poistnou sumou. Ale aj prvé kroky, ktoré musí poškodený urobiť po poistnej udalosti. V prvom rade musí zabezpečiť, aby sa rozsah škody ďalej nezväčšoval. Ak to znamená, že musí z hygienických či bezpečnostných dôvodov zničené veci odstrániť, mal by predtým urobiť ich fotodokumentáciu so zoznamom poškodených predmetov.
Pri vlámaní alebo lúpežnom prepadnutí musí poškodený zavolať políciu a nemeniť stav vecí až do jej príchodu. V prípade požiaru je potrebné volať hasičov. Tí podobne, ako polícia, poškodenému vydajú doklad o nahlásení udalosti.
Poistnú udalosť musí klient poisťovni nahlásiť bez zbytočného odkladu. Môže tak urobiť aj telefonicky na dispečingu poisťovne, pričom dodatočne musí poistnú udalosť ohlásiť aj písomne. Poisťovňa sa s klientom dohodne na termíne obhliadky škôd, na základe ktorého sa potom rozhodne o poistnom plnení.
Doklady, ktoré pritom bude poisťovňa vyžadovať, závisia od konkrétnej udalosti. V prípade krádeže klient bude pravdepodobne potrebovať podklady, ktoré pomôžu pri vyčíslení výšky škody. Teda napríklad pokladničné bloky, faktúry, znalecký posudok či fotografie predmetov. K poistnému plneniu sa klient dostane v zmysle Občianskeho zákonníka do 15 dní od skončenia vyšetrovania poistnej udalosti.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 14:51