StoryEditor

Zodpovednosť za škody pri krádeži a strate karty

12.04.2005, 00:00
Za transakcie vykonané platobnou kartou je zodpovedný jej držiteľ. A to aj v prípade neoprávneného použitia po jej strate a krádeži, až do okamihu jej zablokovania. Preto by mal človek mať vždy prehľad, kde má kartu uloženú a v prípade straty alebo odcudzenia to banke ihneď nahlásiť. Až potom totiž banka preberá zodpovednosť za uskutočnené operácie.

Nie je to však pravidlom vo všetkých bankách. Napríklad v prípade OTP Banky sa klient zbavuje zodpovednosti za príkladnú škodu, ktorá mu vznikne, až dve hodiny po zablokovaní karty. Istrobanka zasa zabezpečí zablokovanie karty ihneď, najneskôr do troch hodín od nahlásenie požiadavky na zablokovanie.
Výnimky
Prechod zodpovednosti z klienta na banku za zneužitie karty však nie je úplný. Výnimka sa podľa Romana Začku, riaditeľa oddelenia vzťahov s verejnosťou Tatra banky, týka prípadov, keď klient nedodrží dve zásady. Prvom je, že platobnú kartu nepodpíše na vyznačenom mieste hneď po jej prevzatí. Alebo neutají svoj PIN kód pred tretími osobami. "Pri všetkých platobných kartách odporúčame, aby ich klienti nikdy nestratili z dohľadu. Aj v zahraničí je možné požiadať poskytovateľa služby, aby bezhotovostnú transakciu kartou uskutočnil prostredníctvom prenosného zariadenia priamo pred klientom," dodáva Začka.
K jeho tvrdeniam sa pripája aj Jana Lukáčová, riaditeľka útvaru marketingu a PR Ľudovej banky: "Prezradenie PIN čísla, jeho uchovávanie s Visa kartou alebo podobné úkony z vlastného rozhodnutia držiteľa karty, ktoré umožňujú tretím osobám dozvedieť sa PIN kód, sú dôvodom na plnú zodpovednosť. Tejto zodpovednosti sa majiteľ účtu oslobodzuje po uplynutí 24 hodín od príchodu hlásenia o strate alebo krádeži v spoločnosti Visa - Austria A. G., alebo nahlásenia na pobočke Ľudovej banky."
Niekedy však to, kto nesie zodpovednosť za prípadné straty pri krádeži alebo strate karty, závisí aj od typu samotnej karty. "Od okamihu telefonického nahlásenia straty alebo krádeže karty zodpovednosť za prípadné transakcie kartou, ak pri nich nebol použitý PIN kód, preberá banka. Výnimkou je karta Diners Club, kde ak klient nahlási stratu alebo odcudzenie do 48 hodín, nenesie zodpovednosť za prípadné škody," uvádza hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová.
Poistenie
Proti riziku škôd spôsobených zneužitím platobnej karty sa však dá aj poistiť. "V prípade, že je karta zneužitá pred nahlásením straty alebo krádeže, môže si klient v zmysle Všeobecných poistných podmienok pre poistenie finančnej straty v dôsledku zneužitia platobnej karty vydávanej VÚB bankou po jej strate alebo krádeži uplatniť náhradu vzniknutej škody v poisťovni Cardif Slovakia," vysvetľuje Tatiana Hambálková, PR špecialistka VÚB banky.
Spomínaná banka pritom držiteľov medzinárodných kariet Maestro, Visa Electron, Visa Electron EURO 26, MasterCard Electronic, MasterCard a Visa poisťuje automaticky. "Poistenie sa vzťahuje na zneužitie platobnej karty a neoprávnené transakcie počas 24 hodín pred momentom nahlásenia blokácie po jej odcudzení alebo strate. Poistené plnenie sa pritom poskytuje vo výške súčtu neoprávnených transakcií, ktorý je znížený o spoluúčasť poisteného. Podľa typu karty ide o sumy maximálne 15-tisíc až 100-tisíc korún," opisuje Hambálková.
Nahlásenie blokácie karty
Spôsob, akým by mal klient nahlásiť stratu alebo krádež platobnej karty, sa v jednotlivých bankách výrazne nelíši. Stačí, ak zavolá do autorizačného centra alebo na telefonickú linku banky, ktorá kartu vydala. "Klientom vždy radíme, aby si tieto dôležité telefónne čísla zaradili do zoznamu ich mobilného telefónu. Ak si pri telefonovaní nepamätajú číslo svojej platobnej karty, nie je to problém, pretože pracovníci banky dokážu na základe osobných údajov klienta identifikovať všetky karty, ktoré mu Slovenská sporiteľňa vydala. Potom stačí, aby klient určil, ktorú platobnú kartu si želá zablokovať. Stratu alebo odcudzenie karty môže zároveň nahlásiť aj osobne na ktoromkoľvek obchodnom mieste banky," uvádza hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová.
V niektorých prípadoch však môžu mať banky aj špecifické požiadavky. "Okrem žiadosti o zablokovanie platobnej karty požadujeme pri platobnej karte MasterCard aj nahlásenie jej krádeže na polícii. Pri uvedenej karte je nutné zaradiť ju na medzinárodný stoplist," hovorí špecialistka na externú komunikáciu a vzťahy s verejnosťou Dexia banky Slovensko Katarína Keráčiková. V UniBanke by klient zasa mal podľa hovorkyne Kataríny Ševčíkovej po telefonickom zablokovaní karty v autorizačnom centre neodkladne informovať aj pobočku banky, ktorá mu vedie účet. A to buď faxom alebo pri osobnej návšteve.

Poplatky spojené so stratou alebo krádežou karty

Typ karty

Zablokovanie karty

Znovuvydanie po zablokovaní

Poplatok za urgentné vydanie karty

Slovenská sporiteľňa

Visa Electron Euro 26, Visa Electron, Maestro èipová

250 Sk

0 Sk

700 Sk

Visa Classic, MasterCard Mass

1,000 Sk

0 Sk

700 Sk

Visa Gold, MasterCard Gold

3,000 Sk

0 Sk

700 Sk

Tatra banka

VISA Electron

50 Sk

100 Sk

2,000 Sk

EuroCard/MasterdCard

1,000 Sk

250 Sk

2,000 Sk

ČSOB

VISA Electron, ISIC ÈSOB

20 Sk/deò, max. 400 Sk

100 Sk

500 Sk

Maestro

16 Sk/deò, max. 400 Sk

100 Sk

500 Sk

Mastercard Standard

17 Sk/deò, max. 400 Sk

100 Sk

500 Sk

VISA Classic

18 Sk/deò, max. 400 Sk

100 Sk

500 Sk

Mastercard Gold, VISA Gold

19 Sk/deò, max. 400 Sk

100 Sk

500 Sk

HVB Bank Slovakia

Maestro

80 Sk

90 Sk

1 500 Sk

VISA Electron

300 Sk

90 Sk

VISA Classic, VISA Gold

2 500 Sk

400 Sk

– (1)

MasterCard Standard

2 500 Sk

300 Sk

2 000 Sk

MasterCard Gold

2 500 Sk

300 Sk

2 500 Sk

UniBanka

Maestro, VISA Electron

100 Sk

50 % z roèného poplatku

1 500 Sk

MasterCard Silver, MasterCard Gold

1 000 Sk (2)

50 % z roèného poplatku

2 000 Sk

VISA Classic, VISA Gold

1 000 Sk (2)

50 % z roèného poplatku

2 000 Sk

OTP Banka Slovensko

MasterCard Standard

100 Sk

300 – 450 Sk

MasterCard BUSINESS

100 Sk

750 – 1 200 Sk

MasterCard BUSINESS SOLVENT CARD (5)

100 Sk

750 Sk

EuroCard/MasterCard GOLD

100 Sk

990 – 1 800 Sk

Cirrus/Maestro INTERNATIONAL

100 Sk

prvá karta bezplatne (3)

Cirrus/Maestro INTERNATIONAL - nákupná karta (COOP) (4)

100 Sk

bezplatne

Cirrus/Maestro INTERNATIONAL - CSEMADOK

100 Sk

bezplatne

C/M INTERNATIONAL – READY <15, 18, 26

100 Sk

bezplatne

VISA Electron

100 Sk

150 – 200 Sk

VISA Classic

100 Sk

300 – 1 200 Sk

Istrobanka

Cirrus/Maestro, VISA Electron,

100 Sk

150 Sk

náklady na kuriéra

MasterCard Standard, VISA Classic,

250 Sk

250 Sk

náklady na kuriéra

MasterCard Business, MasterCard Gold, VISA Gold

1,000 Sk

1,000 Sk

náklady na kuriéra

VISA Business Gold

1,000 Sk

1,000 Sk

náklady na kuriéra

Ľudová banka

Cirrus/Maestro

50 Sk

200 Sk

1200 Sk

VISA ELECTRON

50 Sk

150 Sk

1200 Sk

EuroCard/MasterCard Standard osobný aj firemný úèet

1 300 Sk (4)

1200 Sk

EuroCard/MasterCard GOLD osobný aj firemný úèet

2 000 Sk (4)

1200 Sk

Poštová banka

Maestro – domáca

50 Sk

bezplatne odblokovaná

Cena karty + 1 500 Sk

Maestro – medzinárodná

50 Sk

bezplatne odblokovaná

Cena karty + 1 500 Sk

MasterCard Standard

2 000 Sk

bezplatne odblokovaná

Cena karty + 1 500 Sk

MasterCard Gold

2 000 Sk

bezplatne odblokovaná

Cena karty + 1 500 Sk

VÚB banka

Maestro, Maestro Pomáham Tatrám

100 Sk

150 Sk

600 Sk (5)

VISA Electron, VISA Electron EURO 26

100 Sk

150 Sk

600 Sk (5)

Dexia banka Slovensko

Maestro

50 Sk

100 Sk

MasterCard štandard

100 Sk

350 Sk

MasterCard gold

100 Sk

800 Sk

(1) HVB urgentnú kartu v sadzobníku nemá, za núdzovú kartu v zahraničí klient zaplatí sumu podľa skutočných nákladov na jej vydanie, (2) Blokácia a stoplistácia, (3) Ostatné 150 až 200 Sk, (4) Zablokovanie a vydanie náhradnej karty, (5) Príplatok za kartu je 300 Sk, za PIN 300 Sk,

Zdroj: banky

Blokácia kreditných a charge kariet

Typ karty

Blokácia karty

Tatra banka

Visa štandard a zlatá súkromná

1,000 Sk

Master Card súkromná

25 EUR

American Express zelená, zlatá, platinová

0 Sk

Diners Club International, ČSA, Golf

0 Sk

Euro Card/Master Card MercedesCard

1 000 Sk

ČSOB

MasterCard Standard a Gold

20 Sk/deň, max. 400 Sk

Diners Club

bezplatne

UniBanka

VISA Gold Gala a Visa Classic Gala

1 000 Sk (1)

VISA Classic Credit a Visa Electron Credit

1 000 Sk (1)

Ľudová banka

MasterCard Standard

1 000 Sk

MasterCard Business

1 000 Sk

VISA Classic a Gold

40 EUR (2)

VISA Business a Business Gold

40 EUR (2)

Diners Club

bezplatne

Dexia banka Slovensko

Diners Club

bezplatne

HVB Bank Slovakia

VISA Classic

1 500 Sk

VISA Gold

1 500 Sk

MAX karta

150 Sk

Diners Club International

bezplatne

VÚB banka

MasterCard Electronic, Flexikarta

bezplatne

MasterCard, MasterCard Gold

bezplatne

Diners Club International, Golf, CSA

bezplatne

American Express - Green a Gold Card

bezplatne

American Express - Platinum a Centurion Card

bezplatne

Slovenská sporiteľňa

SPOROnákup karta

250 Sk

Visa Excelent Classic

1 000 Sk

Visa Excelent Gold

3 000 Sk

Diners Club International

bezplatne

Visa Excelent Business

2 000 Sk

(1) Stoplistácia platobných kariet, (2) Aj s vydaním náhradnej karty.

Zdroj: banky

 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 11:47