StoryEditor

V Spojených štátoch treba vedieť vyjednávať

15.11.2005, 23:00

Kým v EÚ sú práva cestujúcich v leteckej doprave pevne dané nariadením, v USA je situácia zložitejšia. Podľa informácií amerického ministerstva dopravy, federálne zákony riešia iba problematiku "overbookingu", teda prípadov, keď spoločnosť predá viac leteniek, než je miest na palube lietadla. Kompenzácie za zrušenie a meškanie spojov závisia od prístupu jednotlivých leteckých firiem k ich klientom.
Mäkšie pravidlá
Federálne pravidlá sú oproti európskym mäkšie aj v tom, že sa netýkajú charterových letov alebo takých, pri ktorých sa používajú lietadlá so 60 a menej pasažiermi. Neplatia ani pre lety do USA či medzi dvoma mestami mimo Spojených štátov. Ak by však šlo o let z letiska EÚ, uplatní sa európska regulácia.
Pri zrušených letoch je v USA bežnou praxou, že spoločnosť pasažiera prepraví bez dodatočného zvýšenia cestovného prvým dostupným lietadlom, v ktorom sú voľné miesta. Pri meškaniach žiadne povinnosti, podobné tým v EÚ, pre aerolinky nevyplývajú. Na to, či klientovi zaplatia napríklad jedlo, sa teda treba v každom individuálnom prípade opýtať zamestnanca spoločnosti.
Dohoda o odškodnení
Pri overbookingu je už postup štandardizovaný. Ak je miest v lietadle menej ako pasažierov s platnou letenkou, spoločnosť musí vyzvať dobrovoľníkov, aby sa svojho miesta vzdali výmenou za kompenzácie a letenku na neskorší spoj. Výška odškodnenia v takýchto prípadoch nie je pevne stanovená a je založená na dohode spoločnosti a cestujúceho. Okrem finančnej kompenzácie môže zahŕňať napríklad voľnú letenku alebo iné výhody. Zamestnanci leteckej firmy sa tak môžu dohodnúť s tými dobrovoľníkmi, ktorí sa svojho miesta v lietadle vzdajú za najnižšiu cenu.
Ak dopravca nenájde dostatok dobrovoľníkov, časť cestujúcich musí vylúčiť z letu aj proti ich vôli, o čom im dá potvrdenie. Tento typ cestujúcich má právo na kompenzáciu na mieste, jej výška sa odvíja od ceny lístka a dĺžky meškania, ktorá v dôsledku overbookingu pasažierovi vznikne. Výnimkou je prípad, keď aerolínie dokážu pre pasažiera nájsť náhradný let, ktorým sa do cieľa svojej cesty dostane s najviac hodinovým meškaním. Vtedy nemá nárok na kompenzáciu.
Maximum 400 dolárov
Ak spoločnosť zabezpečí náhradnú dopravu, pri využití ktorej bude cestujúci meškať hodinu až dve (pri medzinárodných letoch je to jedna až štyri hodiny), zaplatí mu sumu, ktorá zodpovedá jednosmernému cestovnému do cieľovej destinácie, najviac však 200 dolárov. V prípade, že náhradná doprava má plánovaný prílet viac ako o dve (pri medzinárodných letoch štyri) hodiny neskôr ako pôvodný let, odškodné sa zdvojnásobuje. Na rovnakú kompenzáciu má pasažier právo aj vtedy, keď mu spoločnosť žiadnu náhradnú dopravu nezabezpečí. Stále však platí, že poškodený klient si môže pôvodnú letenku nechať a použiť ju na iný let. Pre všetky prípady overbookingu je dôležitý ešte jeden fakt: ak spoločnosť musela namiesto pôvodne plánovaného použiť menšie lietadlo, kompenzácie platiť nemusí.

Kedy má cestujúci nárok na kompenzáciu
-- musí mať potvrdenú rezerváciu
-- letenku si musel kúpiť v dostatočnom predstihu
-- musí stihnúť odbavenie (check-in)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. november 2024 02:48