Rozhodovanie o zmene mobilného operátora sa zjednodušilo. Aj ľudia, ktorí si zo všetkého najviac cenili svoje telefónne číslo, môžu odísť. Od 29. mája už neplatí, že 0903 je T-Mobile a 0905 zas Orange. Kto chce, môže si svoje číslo zobrať ku konkurencii. Samotný proces nie je zložitý, a nový operátor v ňom novému klientovi rád pomôže.
Samozrejmosťou ale je, že u "starého" operátora treba mať vyrovnané všetky podlžnosti, vrátane prípadnej pokuty za ukončenie zmluvného vzťahu pred koncom obdobia viazanosti.
Prečo odísť
Najvážnejší dôvod, prečo zmeniť poskytovateľa nejakej služby, a teda aj mobilného operátora, sú peniaze. Volanie do "vlastnej" siete je vždy lacnejšie, v niektorých prípadoch dokonca zadarmo. Najčastejšie sa stáva, že okruh ľudí, s ktorými človek najviac telefonuje, sa zmení (nové zamestnanie, ukončenie školy alebo nový milostný vzťah). Ak sa zvýši počet hovorov do konkurenčnej siete, stúpajú aj náklady na komunikáciu. Zrazu je lacnejšie odísť. Ak sa o zmene operátora rozhodujú firmy, viac než cena zavážia skôr technologické riešenia, ktoré operátori ponúkajú. Cena služieb sa vo väčšine prípadov môže po dohode s konkurenciou upraviť. Stačí prísť ako firemný zákazník za svojím kontaktom u operátora a spomenúť mu, že konkurencia je lacnejšia.
Proces zmeny
Zmenu operátora zákazník môže vykonať na predajnom mieste nového operátora, kde požiada o prenesenie čísla. Na mieste podpíše aj splnomocnenie, aby zaňho mohli zamestnanci nového operátora konať. Do desiatich dní musí pôvodný operátor odchádzajúcemu klientovi odpísať, či jeho žiadosť akceptoval. Jediný dôvod, pre ktorý operátor nemôže klienta pustiť, sú formálne nedostatky žiadosti alebo nesprávne údaje. Problém by mohla robiť napríklad SIM-karta, ktorú rodičia kúpili svojmu dieťaťu na svoje meno. Vtedy musí o zmenu žiadať človek, ktorý je podľa zmluvy majiteľom, nie používateľom karty. Túto informáciu treba novému operátorovi oznámiť. Potom si klient musí už len počkať na SMS, ktorá oznámi, kedy sa so starým číslom stáva zákazníkom nového operátora. Kedykoľvek v tomto čase sa môže klient rozhodnúť, že svoju žiadosť stiahne.
Ako dlho to trvá
Po podaní žiadosti u nového operátora bude mať operátor päť dní na to, aby ju poslal odstupujúcemu operátorovi. Počas ďalších piatich dní sa klient dozvie, či bola požiadavka akceptovaná alebo nie. Ďalšie tri dni má pôvodný operátor na to, aby akceptáciu poslal písomne. Po doručení listu sa musí zákazník počas piatich dní definitívne rozhodnúť. Ďalšia lehota je 10 pracovných dní pre nového operátora, aby nového zákazníka zaniesol do svojho systému. Najdlhšie môže prechod jednej karty trvať 25 pracovných dní, no dá sa predpokladať, že nový operátor aj klient sa budú snažiť urýchliť celé konanie, a teda proces sa skončí do troch týždňov.
Koľko to stojí
Za odchod od T-Mobile treba zaplatiť 595 korún. Orange do konca augusta neúčtuje ani korunu, neskôr to bude 1 190 korún. Dôležité je uvedomiť si, že spolu s "akciovým" telefónom prebral klient aj zodpovednosť za to, že ostane klientom operátora nejaký čas, typicky 18 mesiacov alebo dva roky. V prípade skoršieho odchodu musí zaplatiť zmluvnú pokutu, najčastejšie 10- alebo 20-tisíc korún.
Zmenu alebo nie
Na otázku, či zmeniť operátora alebo ostať, nie je odpoveď jednoduchá. Ľudia, ktorí vedú väčšinu hovorov ku konkurencii, by o zmene rozmýšľať mali. Väčšina z nich už k inému operátorovi prešla aj za cenu zmeny čísla. Nemá zmysel rozmýšľať o lacnejších volacích programoch - čas, ktorý potrebuje operátor na "dorovnanie" ponuky konkurenta, sa počíta v hodinách. Kým nepríde ďalší mobilný operátor, je asi najlacnejším riešením ostať u svojho. Človek nemusí nič vybavovať ani platiť za odchod od doterajšej mobilnej spoločnosti.
StoryEditor
Koľko sa platí za zmenu operátora
Od 29. mája už neplatí, že 0903 je T-Mobile a 0905 zas Orange. Kto chce, môže si svoje číslo zobrať ku konkurencii. Samotný proces nie je zložitý, a nový operátor v ňom novému klientovi rád pomôže.