StoryEditor

Potrebný je nielen internet

04.09.2007, 00:00
Okrem stabilného pripojenia do internetu potrebuje ten, kto chce vyžívať služby IP telefónie, prostriedok, prostredníctvom ktorého bude telefonovať. Poskytovatelia VoIP hlasových služieb na Slovensku umožňujú trojaké možnosti telefonovania.

Analógový alebo IP telefón

Ak máte klasickú analógový telefón, aj ten je možné využívať na telefonovanie cez internet. V takomto prípade je však potrebné medzi telefón a internet nainštalovať externé zariadenie v podobe VoIP brány, prípadne routera, do ktorých sa pripojí existujúci telefón a cez ktorý môže byť zároveň vedený internet.

Jednoduchšou možnosťou je kúpiť si špeciálny IP telefón. Tie už bežne podporujú 2 a viac samostatných liniek, pre ktoré je možné nastaviť samostatné telefónne číslo.

Cena týchto zariadení je však niekoľko tisíc korún. Na výber existuje široká paleta prístrojov s rôznou úrovňou možností od rôznych výrobcov. Samozrejme, každý poskytovateľ IP telefónie umožňuje novému zákazníkovi vybrať si z jeho ponuky IP telefónov, ktoré si je možné v prípade viazanosti na určitý program kúpiť za akciové ceny. T-Com napríklad umožňuje IP zariadenia i prenajať za mesačný poplatok, čo však nie je práve výhodné riešenie.

Mikrofón, slúchadlá, VoIP softvér

Najlacnejším riešením, ako služby VoIP využívať, je nainštalovať si do počítača softvér ponúkaný jednotlivými operátormi a komunikovať prostredníctvom mikrofónu a reproduktorov, prípadne náhlavných súprav typu 2 v 1. Ak však chceme komunikovať týmto spôsobom, zapnutý počítač je nutnosťou, komunikácia týmto spôsobom môže navyše spôsobovať horšiu kvalitu zvuku spôsobenú rôznymi zvukovými defektmi, akým je napríklad echo alebo pískanie v reproduktoroch. S pomocou softvéru (operátori majú v ponuke riešenia, ktoré je potrebné inštalovať do počítača, zároveň klientov spustiteľných z webu) tak môžeme predplatenú službu využívať z ktoréhokoľvek počítača na svete.

VoIP programy od slovenských operátorov však nie sú jedinou možnosťou, ako prenášať hlas cez internet. Existuje rad najrôznejších freewarových VoIP klientov, ktoré si stačí stiahnuť z internetu, nainštalovať, vytvoriť si virtuálne konto a telefonovať. Nevýhodou takýchto riešení je však obmedzenie komunikácie na používateľov s rovnakým VoIP klientom. Pokiaľ chce používateľ uskutočňovať hovory do mobilných a pevných sietí, musí si kúpiť kredit, z ktorého mu podobne ako pri predplatených kartách mobilných operátorov budú zrážaný kredit za hovory uskutočnené do týchto sietí. S prideleným telefónnym číslom, ktoré je možné získať za ďalší poplatok, nie je problém hovory zároveň prijímať. Medzi najvýznamnejších VoIP klientov patrí bez pochyby Skype, ku ktorému sa vyrába i široké spektrum príslušenstva. Komunikovať na spomenutej báze sa dá i s instant messengermi ICQ, MSN Messenger, Yahoo! Messenger alebo Google Talk.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 02:25