Ešte pred niekoľkými rokmi výrazne výhodnejšie produkty pre študentov neexistovali. Potenciál získania takýchto klientov pochopili banky na Slovensku až príchodom zahraničných investorov. "Študenti vysokých škôl sú pre banku zaujímavou cieľovou skupinou. Sú to perspektívni mladí ľudia, ktorí majú najlepšie predpoklady stať sa ,dobrými´ klientmi banky," uviedla Zuzana Halamová z oddelenia marketingu HVB Bank. Banka preto podľa nej investuje do týchto klientov vo forme cenovo i obsahovo výhodných a zaujímavých produktov a služieb a snaží sa tak využiť príležitosť získať spokojného klienta verného banke aj v budúcnosti. "A ak si už počas štúdia navykne klient na kvalitné bankové služby, zväčša nemá dôvod meniť banku ani po skončení školy," uviedla hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Podľa Halamovej dôraz na získavanie klientov, ktorí sa rozhodujú pre svoj prvý účet, vyplýva teda najmä z toho, že získať klienta, ktorý už má založený účet v inej banke, je pre každú banku oveľa ťažšie a nákladnejšie.
A čím sú študenti inými klientmi? "Väčším odlíšením od generačne staršej klientely je ochota intenzívnejšie využívať moderné informačné prostriedky. Študenti sú doma v problematike internetu a chápu časové a finančné výhody spojené s ich využívaním pri komunikácii s bankou," uviedol riaditeľ PR Tatra banky Roman Začka. Dôležitým faktorom je preto podľa nich šírka a kvalita služieb elektronického bankovníctva - internet bankingu či mobil bankingu.
Študenti preto môžu v bankách využívať nielen výhody v podobne nižších alebo žiadnych poplatkov za služby banky, ale aj, napríklad, získať možnosť lepšie zhodnotiť svoje peniaze ako na klasických účtoch. Bežné účty mladých ľudí sú totiž lepšie úročené ako účty ostatných klientov, prípadne ich banky úročia progresívne. Zároveň majú možnosť využívať napríklad výhodnejšie termínované vklady.
Väčšina z bánk umožňuje študentom založiť si k študentskému účtu napríklad kontokorentný úver. Samozrejme, len v niektorých bankách ho môže získať bez pravidelného príjmu od zamestnávateľa. V každom prípade potenciálom pre bankové inštitúcie bude spoplatnenie vysokoškolského štúdia. Aj keď už v súčasnosti majú niektoré banky v ponuke produkt na úverovanie vysokoškolského štúdia, pri ktorom môžu študenti rátať aj s odložením splácania istiny úveru. Väčšina z bánk má už však záujem úverovať študentov, ak chcú ísť napríklad do zahraničia na brigádu. Tam totiž existuje predpoklad, že svoje záväzky bude môcť splniť.
Porovnanie úročenia študentských a účtov (v % p. a.) | |||
Banka | Názov produktu | Úročenie (zostatok do 10 000 Sk) | Úročenie bežného účtu |
SLSP | SPOROžíro vysokoškolák |
1,2 |
0,2 |
SLSP | SŽÚ junior |
0,7 |
0,2 |
SLSP | SŹÚ EURO 26 |
0,7 |
0,2 |
VÚB | Start konto |
0,2 |
0,2 |
HVB Bank | Basic Konto |
0,3 |
0,2 |
UniBanka | Študentské konto |
0,6 |
0,4 |
Ľudová banka | Konto mlaých |
1,0 |
0,75 |
Tatra banka | TatraStudentMultiSetTB |
0,3 |
0,3 |
Istrobanka | IstroJuvent |
0,5 |
0,4 |
Poštová banka | PostKonto Junior |
0,2 |
0,2 |
OTP Banka | READY Konto |
1,5 |
1,5 |
Dexia banka | Axion |
2,0 |
1,5 * |
ČSOB | ČSOB Študent konto |
0,75 |
0,75 |
* pri zostatku do 10 000 | |||
Zdroj: jednotlivé banky |