StoryEditor

Európske automobilky si v tomto roku nevydýchnu

13.02.2006, 23:00

Úsporný program sa volá ForMotion a vo Volkswagene skutočne nastal veľký pohyb. Koncern totiž vyrába veľmi draho a v medzinárodnej konkurencii neustále klesá. Podľa nemeckých médií koncern spúšťa tvrdý sanačný program, ktorý ohrozuje 20-tisíc priamych aj nepriamych pracovných miest a počíta aj možnosťou predĺženia pracovného týždňa na 35 hodín bez mzdového vyrovnania.
K otázke HN, či sa sanácia dotkne aj VW Slovakia, sa hovorca koncernu Thomas Mickeleit odmietol vyjadriť nad rámec oficiálneho vyhlásenia. V ňom sa píše, že úsporné opatrenia sa týkajú najmä nemeckých tovární, ktoré nespĺňajú predpoklady konkurencieschopnosti. Spôsob zlepšenia produktivity a vyťaženia kapacít je zatiaľ predmetom rokovaní a navyše sa manažment musí dohodnúť aj so závodnou radou a odborovou organizáciou IG Metall.

Audi drží koncern nad vodou
V kontraste s problémami materského koncernu stojí Audi, ktoré v Európe vlani predalo 829 100 vozidiel. Podľa denníka Financial Times Deutschland navyše len vďaka Audi straty značky VW nestiahli celý koncern do mínusu. No spoločnosť nezaspala na vavrínoch. Jej hovorca Jürgen de Graeve pre HN uviedol, že Audi plánuje svoju pozíciu posilniť šiestimi novými modelmi, ktoré uvedú na trh v nasledujúcich troch rokoch. V kombinácii s neustálou snahou o lepšie využívanie výrobných kapacít by mali nové modely prispieť k zvýšeniu predaja v priemere o šesť až sedem percent ročne.
No aj Audi má pred sebou výzvu, a tá sa volá USA. Automobilka tu už dlhšie zápasí so slabým imidžom a kým konkurenčné BMW tu vlani predalo 266-tisíc áut, Audi iba 83-tisíc. Analytici sú presvedčení, že k úspechu Audi v USA veľkou mierou prispeje aj nový športovo-úžitkový model Q7, ktorý sa vyrába v Bratislave. Podľa hovorcu do roku 2008 chcú ročne predávať zhruba milión vozidiel a Bratislava má do tohto množstva prispievať približne 60-tisíc kusmi Q7 ročne.

PSA je optimistický
Hoci francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën nemá podobné problémy, aj napriek vzostupu predaja z 3,38 na 3,39 milióna vozidiel a tržieb o 0,3 percenta na 56,267 miliardy eur, zisk pred zdanením klesol z 2,44 na 1,53 miliardy eur a čistý zisk z 1,65 na 1,03 miliardy eur. Podľa vyhlásenia spoločnosti sa pod zhoršenie výsledkov podpísali drahšie suroviny a nové európske emisné normy Euro IV.
Automobilka v tomto roku očakáva stabilizovaný dopyt v západnej Európe a zároveň tvrdšiu hospodársku súťaž. Svoju pozíciu si chce upevniť uvedením nového Peugeotu 207 na trh v kombinácii s vlaňajšími modelmi (Citroën C1 a C6, ako aj Peugeot 107, 1007 a 407 Coupé).
Ako HN informoval riaditeľ tlačového odboru Hugues Dufour, PSA sa v tomto roku zameria najmä na upevnenie svojho postavenia na trhoch mimo západnej Európy, ktorých podiel na celkovom predaji stúpol z 28,2 na 30,4 percenta. V tejto súvislosti Dufour vyjadril spokojnosť s postupom projektu trnavskej továrne. "Trnava je dôležitý závod pre vozidlá platformy 1, čiže malé vozidlá," hovorí Dufour. Jednou z priorít automobilky je totiž priblížiť výrobné kapacity k potenciálnym trhom, kam patrí aj stredná Európa.

Ázia útočí
Najväčšou výzvou pre európskych výrobcov sú ázijské automobilky. Juhokórejská jednotka Hyundai vlani medziročne zvýšila predaj o 11 percent na 2,53 milióna kusov, z čoho sa dva milióny predali v zahraničí. Kia predala 1,26 milióna vozidiel, čiže o 13,9 percenta viac. Hyundai chce podľa denníka Financial Times Deutschland v tomto roku zvýšiť predaj osobných vozidiel značiek Hyundai a Kia o 16 percent na 4,12 milióna kusov.
Analytici očakávajú, že Hyundai sa sústredí na USA, kde mu šancu ponúka zúfalá situácia General Motors a Fordu. V Európe zas tlak pocítia najmä masoví výrobcovia, ako Opel, Ford a VW, pretože kórejská ponuka v prémiovom segmente zatiaľ nedokáže prekonať značky ako Audi, BMW a Mercedes.
Podľa expertov úspech Ázie spočíva najmä v úspornej výrobe a dobrej kvalite. O úspechu svedčí aj fakt, že kým Toyota či Hyundai chcú v tomto roku investovať miliardy do zvýšenia výrobných kapacít, Ford, GM, Mercedes alebo VW zápasia s nadmernou kapacitou a šetria, kde len môžu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. máj 2024 01:25