Nový generálny riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený včera pripustil, že na Slovensku sú privysoké poplatky, ktoré spoločnosť účtuje nákladnej dopravy za jazdu po koľajniciach. "Cena je stanovená ako maximálna. Zvolilo sa riešenie, kto chce jazdiť, nech zaplatí," tvrdí Zelený.
Slovensko má najvyššie poplatky za využívanie železničnej cesty v celej Európe. K ich zníženiu sa Zelený, ktorý je vo funkcii štyri dni, nechcel vyjadriť. "Viac budeme vedieť povedať najskôr o mesiac, keď sa bude schvaľovať podnikateľský plán železníc. Musíme zvoliť rozumný prístup, ktorý nezruinuje ŽSR ani našich obchodných partnerov," približuje Zelený.
Trh sa otvorí
Času je však málo. Na budúci rok sa plne liberalizuje trh s nákladnou železničnou dopravou. Ak zostanú slovenské koľajnice pre nákladných dopravcov pridrahé, môžu tovar prepravovať okolitými krajinami. Dnes má monopol na vnútroštátnu prepravu štátne Cargo Slovakia.
Zelený chce počas svojho pôsobenia zaistiť finančnú stabilitu železníc a zaviesť prehľadný a dôveryhodný systém v zadávaní verejných zákaziek. "Chcem vybudovať prosperujúcu firmu so zabezpečeným finančným zázemím a finančnou stabilitou," tvrdí Zelený.
Za deväť mesiacov tohto roka sa podarilo železniciam vytvoriť zisk 1,38 miliardy korún, aj keď pôvodne počítali so stratou. Výsledok ovplyvnilo odpustenie úhrad z úverov Fondu národného majetku.
Zelený však počíta so zhoršením hospodárskeho výsledku. "Budeme musieť dať viac peňazí do údržby, aby vlaky osobnej či nákladnej dopravy nemuseli zbytočne brzdiť, aby to nestálo zbytočné peniaze," približuje Zelený. Ocenil, ako sa podarilo železniciam vyrovnať s konsolidáciou.
Veľa lacnej muziky
Zámerom nového generálneho riaditeľa je užšie spolupracovať s ostatnými dvoma železničnými spoločnosťami, teda so Železničnou spoločnosťou a s Cargom Slovakia. "Na trhu sú tri nezávislé podniky, do ktorých tečú štátne peniaze, a mali by sme nájsť cestu, ako ich čo najefektívnejšie využiť, aby sme urobili za málo peňazí veľa muziky," vysvetľuje Zelený.
Spoločný dialóg by sa mal týkať nielen poplatkov za použitie dopravnej cesty, ale aj smerovania investícií ŽSR. "Mojou snahou bude rokovať so železničnými spoločnosťami o tom, kam zamerať naše úsilie, ktoré trate opravovať tak, aby priniesli čo najviac efektov," zdôrazňuje Zelený.
Príchod rýchlovlaku Pendolino do Bratislavy avizuje Zelený na 16. novembra. "To sa však príde iba ukázať. Do riadnej premávky medzi Bratislavou a Prahou bude zaradený od 10. decembra," dodáva Zelený.
StoryEditor
ŽSR zvážia, či zlacnia dopravu
Nový generálny riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený včera pripustil, že na Slovensku sú privysoké poplatky, ktoré spoločnosť účtuje nákladnej dopravy za jazdu po koľajniciach.