Vlaky minulý rok prejazdili viac ako dve a pol miliardy. Za tieto peniaze železnice nakúpili naftu a elektrinu. Na Slovensku jazdí na elektrinu takmer 86 percent rušňov. Prevádzka dieselových lokomotív a súprav je síce drahšia, ale železnice naftu kupujú pri zvýhodnenej spotrebnej dani.
Farebná nafta
Na Slovensku fungujú tri železničné spoločnosti. Najväčším spotrebiteľom nafty a elektriny v doprave je spoločnosť ZSSK Cargo, ktorá prevádzkuje nákladnú dopravu. Len na prevádzku svojich elektrických vlakových súprav vynaložila takmer 950 miliónov korún. Spotrebovala viac ako 24,4 milióna litrov nafty, ktorú tiež kupovala pri zníženej spotrebnej dani.
"Spotrebná daň zvýhodnenej nafty, takzvanej červenej nafty, je 6 800 korún na tisíc litrov," spresnil hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Daň zo spotreby daňovo nezvýhodnenej nafty, takzvanej žltej nafty, je takmer dvakrát väčšia. Spoločnosť za tankovanie tisícky žltej nafty musí odviesť daň 14 500 korún. Momentálne dieselová trakcia ZSSK Cargo predstavuje 12 percent z celkového počtu. Zvyšok, teda 88 percent, tvoria elektrické lokomotívy.
Elektrina vyjde lacnejšie
Železničná spoločnosť, prevádzkovateľ osobnej dopravy, minulý rok odobrala viac ako 222 miliónov kWh elektrickej energie, čo ju stálo 767 miliónov korún. Oveľa vyššie náklady mala na prevádzku dieselových vlakov, na naftu minula takmer 360 miliónov.
Železničný prepravca, ktorý vlastní vlaky na osobnú dopravu, si však uplatňuje zľavu na nákup nafty. "Zľava na spotrebnej dani pri nákupe nafty je 7,70 koruny na jeden liter," informoval Čikovský. Vlani tak prepravca ušetril 128,7 milióna korún.
Tankuje aj správca tratí
Železnice SR síce vlaky nevlastnia, no naftu a elektrinu spotrebúvali. Železnice tankovali naftu do áut, ktoré vlastní spoločnosť. "Naftu využívame do áut, s ktorými jazdíme na miesta, kde je potrebná údržba železničnej trate," uviedla Nela Blašková, hovorkyňa Železníc SR.
Prevádzkovateľ železničnej cesty vlani spotreboval vlani na pohonné látky a elektrinu takmer 288 miliónov korún. Z tejto sumy šlo na zaplatenie účtov za elektrinu takmer 244 miliónov, zvyšnú sumu spoločnosť zaplatila za tankovanie pohonných látok. Železnice odhadujú, že tento rok zaplatia za naftu a elektrinu ešte viac peňazí. Spoločnosť, ktorá má okolo 140 železničných staníc na Slovensku, odhaduje, že sa im účty za elektrinu a tankovanie nafty v tomto roku zvýšia na 317,7 miliardy korún.