Po zrušení opcie, ktorú mal americký koncern General Motors na prevzatie automobilovej divízie koncernu Fiat, sa problémy talianskeho výrobcu motorových vozidiel neskončili.
Zrušenie opcie, za ktoré GM zaplatí turínskemu strojárskemu gigantu 1,55 miliardy dolárov, čo je 45,5 miliardy korún, totiž privítal tak prezident Fiatu Luca Cordero di Montezemolo, predstavitelia odborov, ako aj taliansky premiér Silvio Berlusconi. Podľa nemeckého denníka Handelsblatt však nie všetci v Taliansku pokladajú zanechanie doterajšieho výhľadového strategického partnera pre Fiat Auto za najšťastnejší krok. Giuseppe Berta z milánskej Bocconiho univerzity konštatoval, že ťažké štrukturálne problémy Fiatu existujú aj naďalej.
Finančná situácia Fiatu je kritická aj napriek okamžitej finančnej injekcii v objeme jednej miliardy eur a ďalším 555 miliónom eur, ktoré má koncern dostať v priebehu 90 dní. "S touto dohodou si Fiat veľmi pomohol, ale musí urobiť zásadné zmeny, ak chce opäť dosiahnuť ziskovosť automobilovej divízie," konštatuje nemenovaný analytik.
Fiat s ročnou produkciou okolo dvoch miliónov vozidiel je ako masový výrobca veľmi malý, a preto si musí čo najrýchlejšie nájsť nového partnera na spoluprácu. Ináč bude peňazí na drahý vývoj onedlho znovu málo. Bez partnerov bude musieť Fiat zvládnuť problém nevyužitých kapacít. Jeho talianske závody sa už niekoľko rokov využívajú výrazne pod 80 percent kapacity. V odvetví sa hovorí, že ak by mal koncern znížiť náklady na primeranú úroveň, musel by okamžite zatvoriť viaceré z nich.
Na druhej strane podľa denníka Die Welt zostane GM spolumajiteľom patentu na dieselové motory JTD a v budúcnosti sa bude musieť vykúpiť z podielu v továrni Fiatu v Pratola Serra. Dlhy spoločnej továrne na výrobu motorov si obidve spoločnosti rozdelia rovnakým dielom: po 375 miliónov eur.
Nemecký Handelsblatt uvádza, že medzi možnými partnermi Fiatu sa nachádzajú Francúzi. Spolupráca turínskych výrobcov s koncernom PSA Peugeot Citroën pri výrobe nákladných vozidiel funguje dobre. Francúzi si však už vytvorili vlastnú sieť na spoluprácu, takže možnosti zapojiť do nej ďalšieho partnera, s ktorým by sa dalo ísť ďaleko, je slabá.
Fiat tlačí pred sebou aj problém viacmiliardového dlhu. Nedá sa rýchlo splatiť používaním príjmov z operatívnej činnosti.
Divízia osobných automobilov zostáva v turínskom koncerne stále stratovou. Pôvodne sa mala dostať z červených čísel do zisku na budúci rok. Podľa člena vedenia Fiatu Sergia Marchionneho treba tento cieľ presunúť na rok 2007.
StoryEditor