StoryEditor

Airbusu ide o krk

07.12.2006, 23:00
Zlaté časy sa skončili a európsky Airbus podľa šéfa materského koncernu EADS Thomasa Endersa bude v ďalších rokoch zaostávať za svojím americkým konkurentom Boeing.

Zlaté časy sa skončili a európsky Airbus podľa šéfa materského koncernu EADS Thomasa Endersa bude v ďalších rokoch zaostávať za svojím americkým konkurentom Boeing.
Airbus oslabili najmä problémy s dodávkami gigantického A380 a nejasnosti okolo financovania niekoľkokrát prepracovaného projektu lietadla s dlhým doletom A350.

Zaspať na vavrínoch
Európsky výrobca teraz musí šetriť, čiže rušiť pracovné miesta a predávať továrne. Ohlásený úsporný program Power 8 by bol podľa Endersa potrebný aj bez problémov s A380 a A350.
Šéf EADS očakáva, že sanácia Airbusu potrvá niekoľko rokov. "V dobrých časoch sme si to príliš uľahčovali a to, čo sme za tie roky pokazili, nemožno opraviť za niekoľko mesiacov," cituje ho denník Die Welt.
Kríza však dáva šancu zjednodušiť komplikovanú štruktúru EADS. Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung totiž hlavné príčiny krízy vidí Enders v nedoriešenom rozdelení finančného bremena a sporoch medzi akcionármi - Nemeckom, Francúzskom, Veľkou Britániou a Španielskom.

Rok hrôzy
Tento rok bol pre Airbus aj EADS rokom hrôzy. Projekt veľkokapacitného A380, ktorého dodávky museli odložiť o dva roky, bol ohrozený. "Ak by sme zistili, že ani z technickej stránky nedodrží to, čo sme sľúbili, boli by sme zrejme nútení zatiahnuť za ručnú brzdu," hovorí Enders pre Die Welt.
No gigantický Airbus považuje za technicky vynikajúci produkt. A hoci letecké spoločnosti pohrozili stornovaním objednávok a Airbus zrejme čaká vysoké odškodné za omeškanie dodávok, okrem FedExu zatiaľ žiadny zákazník neodskočil. Airbus má stále 166 objednávok na A380, píše Die Welt.

Za chyby sa platí
Plánovanie projektu lietadla A350 s veľkým doletom naproti tomu Enders označil za chybné a poukazuje na to, že podcenili Boeing a jeho nový Dreamliner. Vývoj A350 bude stáť zhruba desať miliárd eur, v prepočte 354,7 miliardy korún, čo je zhruba dvojnásobok oproti pôvodnému odhadu.
A hoci tento projekt o niekoľko rokov zaostáva za Boeingom 787 Dreamliner, Enders si nerobí ťažkú hlavu. Dlhodobý dopyt po lietadlách s dlhým doletom odhaduje na 5 600 strojov a Airbus by mohol získať až polovičný podiel.

Boeing verzus Airbus

Boeing vyvíja 787 Dreamliner v troch verziách.
- Typ 787-8 má prvý let naplánovaný už na budúci rok a na linkách by sa mal objaviť v roku 2008. Ide o dvojmotorový typ s kapacitou 210 až 250 cestujúcich a doletom 14 800 až 15 700 km.
- Ďalšie dve verzie - 787-3 a 787-9 - majú začať lietať v roku 2010.
- Typ 787-3 má kapacitu 290 až 330 cestujúcich a dolet 5 550 až 6 500 km.
- Typ 787-9 má kapacitu 250 až 290 cestujúcich a dolet 15 900 až 16 300 km.
- Katalógová cena je 138 až 188 miliónov dolárov.
- Boeing má 433 pevných objednávok.

Konkurenčný A350 XWB sa má vyrábať tiež v troch verziách.
- A350-800 s kapacitou 270 cestujúcich a doletom 15 750 km, dodávky od roku 2013.
- A350-900 s kapacitou 314 cestujúcich a doletom 15 540 km, dodávky od roku 2012.
- A350-1000 s kapacitou 250 cestujúcich a doletom 15 400 km, dodávky od roku 2014.
- Katalógová cena je 186 až 242 miliónov dolárov.
- Airbus má sto pevných objednávok.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 13:58