Na východ Slovenska, a osobitne do Prešova, sa investori príliš nehrnú, pretože mesto nemá dostatok vhodných lokalít na investovanie. Preto podľa predstaviteľov samosprávy každý nový podnik ponúkajúci pracovné príležitosti je viac ako vítaný. Prešov nemá pripravené zelené plochy a lokality po bývalých fabrikách či firmách v konkurze zase nie vždy spĺňajú podmienky investora. Podobne je na tom aj areál ZVL. Technická infraštruktúra, ktorá je majetkom ZVL Auto, postačuje ako-tak potrebám materskej firmy. Rizikom sa však stáva pri väčších energetických odberoch. Preto vedenie firmy už dlhší čas navrhuje riešiť tento problém tak, že by podnikovému areálu bol priznaný štatút priemyselného parku a následne by sa dobudovala infraštruktúra.
Generálny riaditeľ ZVL Auto Miloslav Vysoký to odôvodňuje tým, že firma nemá dostatok peňazí, aby investovala do inžinierskych sietí. Bolo by to na úkor rozvoja firmy. Pritom príchod jedného z najväčších investorov do Prešova v tomto roku závisel od súhlasu ZVL Auto s jeho pripojením na energetickú sieť, plyn a kanalizáciu. S dánskou firmou Glunz & Jensen sa síce dohodli na zriadení vecných bremien na prístupy k infraštruktúre, Vysoký to však považuje za nesystémové riešenie. "Zriadením vecných bremien znižujeme hodnotu nášho majetku. Pristúpili sme na to len preto, že je to v záujme regiónu, a preto, aby sme sem pritiahli nejakých investorov," vysvetľuje Vysoký a dodáva: "Najväčší problém máme s kanalizáciou. Je tu len jeden kanál. Všetky poplatky, ktoré si účtujú vodárne, znášame my." Hrozbou pre firmu sú najmä prípadné havárie a náklady na ich odstránenie či platenie eventuálnych pokút. Preto ZVL Auto a Glunz & Jensen začali rokovať o rozšírení infraštruktúry formou spoločných investícií, tieto rokovania sú však v začiatkoch.
Problémy by mal vyriešiť nový priemyselný park
Primátor Prešova Milan Benč odmieta kritiku a konštatuje, že do mesta prichádzajú menší investori, ktorí chcú mať veľmi rýchlo k dispozícii výrobné priestory. Preto väčšinou rokujú priamo s vlastníkmi budov a pozemkov, alebo si prídu na radnicu len po informácie. "ZVL Auto má haly, ale aj nezastavané plochy. Investori k jestvujúcim budovám môžu pristavovať ďalšie prevádzky. Tým sa tento areál silne intenzifikuje a nemá na to pripravené inžinierske siete. Areál ZVL Auto je hnedá plocha, preto sa na ňu nedá podať projekt so žiadosťou o finančný príspevok ako na priemyselný park," vysvetľuje Benč. Mesto podľa neho pripravuje aj zelenú plochu, pre ktorú má vypracovanú štúdiu a výber staveniska. V nej sa počíta s napojením na inžinierske siete mimo areálu ZVL Auto. Vybudovaním priemyselného parku Lominová by sa zlepšili podmienky aj pre ZVL Auto.
Problém vznikol aj pri ďalšom investorovi, spomínanej firme Doka. Aj tá totiž požaduje pripojenie na plyn a kanalizáciu. Ak by s tým ZVL Auto súhlasilo, obmedzilo by to jeho vlastnú činnosť, pretože siete kapacitne nepostačujú. Zároveň by Doka blokovala pozemky a ďalšie budovy patriace ZVL Auto. "Nie je v našom záujme zriaďovať ďalšie vecné bremeno na našom majetku len preto, aby sa noví investori mohli pripojiť na infraštruktúru," argumentuje Vysoký. Napriek tomu ZVL Auto v snahe nebrzdiť stavebné konanie, podpísalo s Dokou zmluvy, v ktorých sú zakotvené predbežné podmienky, ktoré bude musieť investor v budúcnosti splniť.
Vysoký otvorene kritizuje predstaviteľov mesta, ktorí podľa neho svojou váhavosťou nepripravili podmienky a lokality na príchod investorov. Okrem iného poukazuje na to, že vybavovanie prípojok im okrem ekonomickej záťaže spôsobuje aj časové straty. "Náš energetik strávil viac ako polovicu pracovného času riešením energetických problémov spojených s príchodom nových investorov," dodáva.
Firmy pôsobiace v priemyselnej zóne |
- ZVL Auto |
- Glunz & Jensen |
- Gemor Fashion |
- Eurovan |
- ESP |
- Doka |
- Klampstav |
- Tampex |
- Orion |
- Labomont |
- AJM Nowy Styl |
Zdroj: ZVL Auto, s. r. o. |
Základné údaje o priemyselnej zóne ZVL Auto v Prešove | |
Plochy | |
- Areál ZVL Auto | 45 ha |
- Zvyšný areál v priemyselnej zone | 40 ha |