StoryEditor

Aerolinky stratili vlani až 30 miliónov batožín

21.03.2006, 23:00
Stratila letecká spoločnosť vašu batožinu? Tak to ste sa práve ocitli v spoločnosti ďalších miliónov zúfalcov. Rok 2005 bol v tomto smere rekordným, lebo letecké spoločnosti museli na vyhľadávanie a vrátenie batožín majiteľov vynaložiť 2,5 miliardy dolárov.

Stratila letecká spoločnosť vašu batožinu? Tak to ste sa práve ocitli v spoločnosti ďalších miliónov zúfalcov.
Letecký priemysel, ktorý po období stagnácie začína v tomto roku zaznamenávať výraznejší rast, sa bude musieť vyrovnať aj s vysokými stratami kvôli narastajúcemu počtu stratených batožín cestujúcich. Rok 2005 bol v tomto smere rekordným, lebo ako vo svojej štúdii uviedla technologická spoločnosť SITA, letecké spoločnosti museli na vyhľadávanie a vrátenie batožín im majiteľov vynaložiť v minulom roku 2,5 miliardy dolárov (dve miliardy eur), zatiaľ čo v roku 2004 boli výdavky v súvislosti so stratenými batožinami "len" vo výške 1,6 miliardy dolárov, uviedla CNN. Vlani sa podľa SITA stratilo asi 30 miliónov batožín, pričom až 240-tisíc z nich sa nikdy nevrátilo k pôvodným majiteľom - niektoré sa nikdy nenašli a časť z nich bola ukradnutá, napísala agentúra AFP. Tento počet predstavuje asi jedno percento z celkového počtu zaregistrovaných asi 3,7 miliardy batožín pre asi dve miliardy cestujúcich, informoval USATODAY. SITA vo svojej správe upozornila, že s postupným nárastom cestujúcich sa stráca čoraz viac batožín.
"Rast v leteckej doprave je dôležitý, a pokiaľ chceme pokračovať v tomto trende, je nevyhnutné, aby letecké spoločnosti a letiská zlepšili svoje služby, najmä v oblasti prepravy batožín, ktorá patrí stále medzi tie najhoršie," uviedol riaditeľ SITA Francesco Violante.
Štúdia ukázala, že od oznámenia straty batožiny až po jej úspešné vrátanie majiteľovi, čo sa udeje asi v 99 percent prípadoch, prejde v priemere 31 hodín. (Takmer jeden a pol dňa.)
Pre zrušené alebo presunuté lety sa len v Európe v minulom roku stratilo v priemere 14,1 batožiny na tisíc pasažierov, na porovnanie s rokom 2004 to bolo 13,1 batožiny.
V Spojených štátoch bola situácia o niečo lepšia, vlani sa pre zrušené alebo preložené lety stratilo 6,04 batožiny na tisíc cestujúcich, zatiaľ čo v roku 2004 to bolo v priemere 4,91 batožiny, informovala SITA.
SITA, ktorá spolupracuje s Medzinárodnou asociáciou leteckej dopravy (IATA), vyvinula systém, ktorý by mal znížiť riziko straty batožiny. Jej novú technológiu dnes využíva 391 leteckých prepravcov, letísk a ostatných firiem poskytujúcich služby na letiskách na celom svete, uviedla na svojej stránke MediaCorp News.
Aby sa zamedzilo stratám, niektoré letecké spoločnosti a letiská využívajú drobné vysielače na batožinách, ktoré dokážu odsledovať ich pohyb počas všetkých presunov. Rádiofrekvenčnú identifikáciu (RFID) by mala pri vyhľadávaní a sledovaní batožín využívať do konca roku 2009 takmer polovica letísk na celom svete, SITA odhaduje, že asi 45 percent. Tento systém napríklad umožňuje okamžité vyloženie batožiny v prípade, pokiaľ sa pasažier nedostaví k nástupu do lietadla.
Pokiaľ sa o nájdené batožiny nikto nezaujíma, obyčajne sa ich obsah predá na dražbe. Napríklad v USA sa takto každoročne predá viac než milión rôznorodých predmetov, najčastejšie ide o šatstvo, často sú však predmetom dražby aj videokamery, spotrebná elektronika, športové potreby, šperky a, samozrejme, samotná batožina.

Najčastejšie príčiny straty batožiny
- prestup pasažierov (61 percent)
- nesprávne údaje na letenke (15 percent)
- náhodná zámena medzi cestujúcimi a pri bezpečnostnej kontrole (9 percent)
-nedostatok úložného priestoru v lietadle a nadváha batožiny (5 percent)
- chyba pri vykladaní alebo nakladaní (4 percentá)
- zlé zaobchádzanie s batožinou na letisku (3 percentá)
- zlé označenie cieľového miesta na visačkách batožín, krátky čas na prestup a vyšší počet pasažierov (3 percentá)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 11:44