StoryEditor

Pendolino prichádza so šesťročným meškaním

29.11.2005, 23:00
Po českých železniciach začal jazdiť najrýchlejší vlak v strednej Európe. České dráhy včera oficiálne spustili komerčnú prevádzku rýchlovlaku Pendolino. Od 11. decembra by tento vlak mal jazdiť aj do Bratislavy.
Po českých železniciach začal jazdiť najrýchlejší vlak v strednej Európe. České dráhy včera oficiálne spustili komerčnú prevádzku rýchlovlaku Pendolino. Od 11. decembra by tento vlak mal jazdiť aj do Bratislavy a Viedne.
Nová súprava Pendolino, ktorú České dráhy nasadili ako rýchlikový spoj z Brna do Prahy, dorazila na pražskú hlavnú stanicu s päťminútovým meškaním. Vlak bol zaplnený, časť pasažierov musela stáť. "Ľudia stáli už od Svitav," povedala sprievodkyňa, ktorá si neželala zverejniť svoje meno. Kapacita 226 miest podľa nej nestačí a obáva sa, že cestujúci budú kvôli nedostatku miest nespokojní. České dráhy nasadili do prevádzky dve súpravy. Za lístok z Brna cestujúci zaplatili 130 českých korún. Ďalšia súprava bude jazdiť do Děčína.

Po trase Slovenskej strely
Či bude Pendolino od 11. decembra jazdiť aj na Slovensko, zatiaľ nie je jasné. "So Železničnou spoločnosťou Slovensko sme rokovali o nasadení týchto vlakov, musíme však ešte získať súhlas od slovenských štátnych orgánov," vysvetlil hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský. Na otázku, čo treba vyriešiť, uviedol, že ide o niektoré technické veci. Potom Slovensko povolí jeho prevádzku na svojom území. Šťáhlavský predpokladá, že ak sa nestihne spomínaný termín, Pendolino začne jazdiť z Prahy do Bratislavy o niekoľko dní alebo týždňov neskôr. Tento rýchlovlak sa síce na Slovensku netestoval, ale podľa Štáhlavského to nie je problém, keďže železničné systémy oboch krajín sú rovnaké.
Aj hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský pripustil, že České dráhy majú určitý problém pri získavaní povolenia. "My sme však pripravení, aby Pendolino mohlo začať jazdiť dvakrát týždenne," dodal. Od najbližšej zmeny grafikonu k 26. marcu 2006 by malo Pendolino jazdiť medzi Prahou a Bratislavou každý deň. Čikovský nepredpokladá, že by sa povolenie dovtedy nevybavilo. Nový vlak by jazdil po trase Slovenskej strely, teda z Bratislavy cez Kúty, Břeclav, Brno, Českú Třebovú a Pardubice do Prahy.

Dlhé čakanie na rýchlovlak
Napriek tomu, že Pendolino je oficiálne najrýchlejším českým vlakom, na trať paradoxne vychádza so 6-ročným oneskorením. Zdržanie spôsobili ekonomické problémy jedného z členov pôvodného výrobného konzorcia, ale i technické problémy, ktoré začiatok prevádzky vlaku sprevádzali. Sedem vlakových súprav stálo české železnice približne 4,4 miliardy českých korún.

Názov Pendolino označuje všeobecne typ vlaku s výkyvnými vozovými skriňami. Toto konštrukčné riešenie umožňuje prechádzať oblúky až o tretinu vyššou rýchlosťou než pri konvenčných vlakoch. Technológiu vyvinula v 70. rokoch spoločnosť Fiat. Prvý Pendolino vyšiel na trať v máji 1988. V súčasnosti zákazníkom ponúka firma Alstom niekoľko typov takto riešených súprav. Česká verzia umožňuje jazdu rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu, zatiaľ však bude jazdiť najviac stošesťdesiatkou, lebo české trate nie sú na vyššiu rýchlosť prispôsobené.
Výberové konanie na desať súprav rýchlovlaku vyhralo v lete 1995 konzorcium firiem ČKD Praha, MSV Studénka, Siemens a Fiat Ferroviara. Podľa vtedajších predpokladov sa mali cestujúci v Česku odviezť vlakom po prvý raz v roku 1999. Projekt sa však oneskoril a hoci štát konzorciu vyplatil približne miliardu korún, žiadnu súpravu nedostal. Najskôr bol štart vlaku odložený kvôli nutnosti doplniť vybavenie o informačný systém, potom sa do ekonomických problémov dostalo ČKD. Situáciu mal vyriešiť prechod zákazky na talianskeho výrobcu Fiat Ferroviara, ktorého v roku 2000 prevzala spoločnosť Alstom.

Kára plná bolestí
Po ôsmich rokoch od uzavretia zmluvy, v júni 2002, prevzali České dráhy prvý Pendolino. Podľa plánov mal začať voziť cestujúcich na jar minulého roku, ale nestalo sa tak. V novembri 2003 totiž České dráhy odmietli od Alstomu súpravy odoberať s odôvodnením, že výrobca nedodal potrebnú dokumentáciu. Dodávky sa opäť rozbehli až v januári nasledujúceho roku.
Ďalšia studená sprcha prišla v septembri 2004. Na verejnosť prenikli informácie, že elektrické pole motorov vlaku môže spôsobiť chybnú funkciu železničného zabezpečovacieho zariadenia. Liekom mal byť špeciálny filter, ktorý pre vlak vyvinula česká spoločnosť AŽD. Podľa informácií Hospodárskych novín však môže súprava aj s týmto filtrom prekročiť niektoré limity príslušných noriem. Dvaja odborníci z Výskumného ústavu železničného ešte aj teraz označili zariadenie za nevhodné.

Rýchlostný rekord
Krátko pred Vianocami 2004 Pendolino odviezol prvých cestujúcich, hoci iba v skúšobnej prevádzke. Počas nej rýchlovlak odviezol viac než 330-tisíc cestujúcich. To už mal Pendolino za sebou prekonanie českého rýchlostného rekordu. Na trati medzi Vranovicami a Břeclavou uháňal 18. decembra 2004 rýchlosťou 237 kilometrov za hodinu. Ibaže tento rok v októbri vyhlásila Česká obchodná inšpekcia, že plechové kryty brzdových vzduchojemov sú na niektorých miestach slabšie, ako vyžadujú príslušné normy. Generálny riaditeľ Českých dráh síce označil takéto informácie za nešťastné a neodborne prezentované, zároveň však železnice oznámili, že vzduchové nádrže vymenia.

Hlavné parametre rýchlovlaku Pendolino

Počet súprav

7

Výrobca Alstom Ferroviaria
Rok výroby 2003 až 2005
Počet vozňov súpravy 7
Kapacita súpravy 331 miest (+ 2 pre invalidov)
   – z toho v 1. triede 105
Šírka 2,8 m
Dĺžka vozňov
   – prvý a posledný vozeň 27,65 m
   – prostredné vozne 25,9 m
Celková dĺžka 185,3 m
Celková váha 377,5 t
Počet motorov 8
Celkový výkon motorov 4 000 kW
Najvyššia rýchlosť 230 km/h
Materiál skrine hliník
Uhol náklonu skrine až 8 stupňov
Kde už jazdí Pendolino Taliansko, Veľká Británia, Portugalsko, Slovinsko, Fínsko
Zdroj: www.atlaslokomotiv.cz, ČTK
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 02:14