Ohlásenie odchodu obchodného reťazca z trhu ešte neznamená stopnutie všetkých jeho investícií do rozvoja predajní. Dôkazom toho je Ahold Retail Slovakia, ktorý sa rozhodol zmodernizovať niektoré staršie hypermarkety Hypernova napriek tomu, že jeho materská spoločnosť už pred niekoľkými mesiacmi avizovala opustenie slovenského trhu.
Ďalšie investície do predajnej siete Aholdu sú zrejme v súlade s očakávaním, že k predaju jej obchodov Hypernova a Albert na Slovensku nedôjde tak rýchlo. Ak by sa aj kupec v dohľadnom čase našiel, administratívny proces spojený s odovzdávaním prevádzok môže zdržať Ahold na tomto trhu ešte dlhé mesiace.
Boj o zákazníkov
Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský považuje takýto postup obchodného reťazca za rozumný. Investíciami do modernizácie sa totiž zvýši cena predajne, navyše v konkurencii viacerých obchodníkov v danej lokalite môže po remodelingu hypermarket ľahšie súperiť o priazeň zákazníkov.
"Ahold sa týmto krokom usiluje skvalitniť ponuku v svojej predajnej sieti," dodáva Drahovský. Podľa hovorkyne siete Diany Chovancovej Stankovej pristúpil reťazec k remodelingu predajní najmä preto, aby zákazníkom mohol ponúknuť na predajnej ploche atraktívnejší sortiment. Nevylúčila však, že jedným z efektov modernizácie predajní je i zvyšovanie hodnoty predajní, pre ktoré momentálne hľadá kupca.
Obmena sortimentu
Tento rok chce Ahold zmodernizovať minimálne tri hypermarkety Hypernova. Ako prvá prišla koncom februára na rad predajňa v Považskej Bystrici, ktorá funguje už od roku 2001 a patrí k dvom najstarším hypermarketom siete na Slovensku. Predajná plocha by sa ani po prestavbe, ktorá bude dokončená budúci týždeň, nemala zmeniť. Zmení sa však pomer jednotlivých kategórií tovaru na obchodnej ploche. "Priestory s nepotravinárskym tovarom sa budú využívať efektívnejšie a zväčší sa predajná plocha suchých potravín," dodala Chovancová Stanková. Po Považskej Bystrici čaká tento rok remodeling ešte predajne Hypernova vo Zvolene a Michalovciach.
Vynovujú aj iní
Ahold nie je jediným reťazcom, ktorý inovuje svoje predajné priestory. Tesco Stores má v úmysle rozšíriť niektoré svoje hypermarkety o nákupné galérie s obchodmi aj so službami. Urobilo tak už v Trnave. Hovorkyňa Tesca Oľga Hrnčiarová potvrdila, že pravidelným remodelingom prechádzajú obchodné domy aj hypermarkety tejto siete.
V Tescu sa priebežne menia regály, osvetlenie i sortiment predajní. V uplynulých týždňoch napríklad sieť upravovala priestory v bratislavskom obchodnom dome. V najväčšej slovenskej predajni na bratislavských Zlatých pieskoch pred časom Tesco vytvorilo priestor pre nových nájomcov. Aby tu Tesco rozšírilo ponuku aj o nábytok, bude musieť ubrať časť plochy svojho zázemia.
Analytik: Je to nutnosť
Analytik agentúry Terno tvrdí, že modernizácii či remodelingu prevádzok sa nevyhnú tí obchodníci, ktorí pôsobia na trhu viac ako päť rokov. "Doba i konkurencia si totiž už žiadajú niečo nové," objasňuje ich pohnútky Drahovský. Jedinou výnimkou v tomto smere je zrejme len sieť Carrefour, ktorá do modernizácie svojich hypermarketov už neinvestuje. Pôvodne totiž zrejme vôbec nepredpokladala, že by v marci 2007 mohla na slovenskom trhu ešte pôsobiť.