Už takmer sto rokov je Panamský prieplav jednou z kľúčových medzinárodných trás. Rýchly hospodársky rast ázijských ekonomík, najmä Indie a Číny, viedol k zvýšeniu lodnej nákladne dopravy všade vo svete a tejto novej situácii sa bude musieť v krátkej budúcnosti prispôsobiť aj Panamský prieplav, ktorého vyťaženosť sa už teraz dostala na maximum, napísala britská mediálna spoločnosť BBC.
Rozšírenie kapacity prieplavu je preto nevyhnutné. Na tento projekt Panama schválila predbežne 7,5 miliardy dolárov. Dve nové trojkomorové plavebné komory sa postavia na tichomorskom a atlantickom konci kanála, čím sa vytvorí tretia trasa, ktorou budú môcť prechádzať veľké kontajnerové lode a tankery, pre ktoré je Panamský prieplav teraz príliš úzky. V rámci stavebných úprav sa pripravia aj nové prístupové kanály a prehĺbia už existujúce, aby bol kanál bezpečný aj pre najväčšie nákladné lode. Práce by podľa odhadov odborníkov mali trvať asi sedem rokov a poskytnú pracovnú príležitosť viac než 8-tisícom ľudí.
Rozšírenie kanála zvýši jeho profitabilitu
"Už 80 rokov si prieplav udržiava svoj vysoký štandard," uviedol Jorge Quijano, riaditeľ pre námorné operácie Správneho úradu Panamského prieplavu, patriaceho pod panamskú vládu, ktorá spravuje Panamský prieplav od roku 2000. Kanál môžu zatiaľ využívať len menšie lode typu Panamax, ktorých názov vyjadruje miesto a maximálnu veľkosť lode, aká sa môže kanálom prepraviť. "V 90. rokoch sa však začali budovať oveľa väčšie lode, ktoré sa už nedokážu preplaviť cez existujúce plavebné komory," upozornil Quijano. A to, ako dodal, spôsobilo, že kanál prišiel o lukratívne príjmy, ktoré mu mohli zarobiť napríklad tankery prevážajúce skvapalnený zemný plyn (LNG) a veľké nákladne lode.
Z rozšírenia kanála budú okrem Panamy profitovať aj Spojené štáty, ktoré cez prieplav prepravia ročne asi 68 percent tovaru prichádzajúce a odchádzajúceho z ich prístavov. Súčasné postavenie prieplavu ako hlavnej lodnej trasy medzi východným pobrežím USA a rýchlo expandujúcimi ázijskými trhmi podporili rozhodnutie na jeho renováciu, uviedol Quijano dodávajúc, že celý projekt sa odkladal niekoľko rokov, pretože si vyžaduje vysoké investície.
Projekt nebude lacný, Panama potrebuje úver
Medzinárodný menový fond a Jeremy Gould, zástupca Medziamerickej rozvojovej banky v Paname, predpokladajú, že náklady na rozšírenie kanála si vyžiadajú investície vo výške 5 až 7,5 miliardy dolárov, čo predstavuje asi 35 až 50 percent hrubého domáceho produktu Panamy. Aj preto bude projekt financovaný najmä z úverov, zvyšok peňazí Panama získa zvýšením poplatkov za využívanie kanála.
Poplatky pre kontajnerové lode sa budú zvyšovať v troch etapách, pričom do mája 2007 by sa mali dostať na úroveň 54 dolárov za kontajner, na porovnanie, na konci roku 2004 bol tento poplatok 31 dolárov. Ďalšie peniaze chce Panama získať aj predajom povolení na preplav, ktoré sa zrealizujú až v nasledujúcich rokoch.
Gould predpokladá, že krajina nebude mať problémy získať veriteľov. Na strane Panamy stojí viacero pozitívnych faktorov -- pokles nehodovosti, zvýšený počet lodí, zníženie prepravného času a významný nárast príjmov, ktoré kanál zarobil panamskej vláde. A keďže Správny úrad Panamského prieplavu je finančne autonómny, čo znamená, že jeho príjmy sa nevyužívajú na pokrývanie deficitu Panamy, panamský minister hospodárstva a financií Ricaurte Vasquez verí, že sa im podarí získať úver za výhodné úroky. Vo všeobecnosti sa očakáva, že projekt rozšírenia kanálu schváli aj panamský kabinet a Národné zhromaždenie, ktoré však môže podľa ústavy schváliť projekt až potom, ako bude odobrený v národnom referende. To sa uskutoční pravdepodobne v druhej polovici tohto roka. Keďže prieskum z januára ukázal, že za rozšírenie kanála je až 67 percent obyvateľov, renovácii už nebude pravdepodobne nič stáť v ceste, dodal Gould.
Panamský prieplav v skratke
-- patrí Paname a spája Tichý oceán s Karibským morom a Atlantickým oceánom
-- Panama spravuje prieplav od roku 2000, do 31. decembra 1999 bol pod správou USA
-- kanál je jedným z hlavných zdrojov príjmu krajiny
-- na svetovom obchode sa podľa odhadov podieľa asi piatimi percentami
-- prieplav využívajú spoločnosti najmä pri preprave ropy a ropných produktov a obilia
-- nevýhodou prieplavu je, že ním zatiaľ môžu prechádzať iba menšie lode typu Panamax
-- v roku 2005 sa cez kanál prepravilo 14-tisíc lodí, ktoré previezli približne 200 miliónov ton nákladu -- v najužšom mieste je prieplav široký 152 metrov a dlhý je 82 kilometrov
-- od 1. apríla 2006 sa zvýšili ceny za vlečné lode a ďalšie služby, ktoré kanál poskytuje, a to kvôli zvýšeniu prevádzkových nákladov
Zdroj: BBC, Fenix Panama