StoryEditor

Nápojom vládne voda

15.05.2007, 00:00
Balená voda, ktorá je najrýchlejšie rastúcim segmentom v sektore nealkoholických nápojov na svete, nesie so sebou nemalú ekologickú a finančnú záťaž. Tvrdí vo svojej najnovšej štúdii ekologická organizácia so sídlom vo Washingtone Worldwatch Institute. Problémom sú najmä PET fľaše a preprava vody po svete. Pritom spotreba stále rastie a tento trend sa nezmení ani v nasledujúcich rokoch.

Balená voda, ktorá je najrýchlejšie rastúcim segmentom v sektore nealkoholických nápojov na svete, nesie so sebou nemalú ekologickú a finančnú záťaž. Tvrdí vo svojej najnovšej štúdii ekologická organizácia so sídlom vo Washingtone Worldwatch Institute. Problémom sú najmä PET fľaše a preprava vody po svete. Pritom spotreba stále rastie a tento trend sa nezmení ani v nasledujúcich rokoch, informuje agentúra Reuters.
Správa kritizuje najmä fakt, že zatiaľ čo viac než miliarda najchudobnejších ľudí na svete má minimálny prístup k akejkoľvek vode, v bohatých krajinách z roka na rok rastie dopyt po vode balenej vo fľašiach, napriek tomu, že majú bezproblémový prístup ku kvalitnej vode z kohútika.
Balená voda z vodovodu?
Neľutujú pritom ani vysokú cenu, akú za balenú vodu dávajú. Cena balenej vody presahuje cenu tej z vodovodu údajne 240- až 10-tisíckrát. Inštitút porovnal, že zatiaľ čo kvalitná pitná voda zo siete v Kalifornii stojí v priemere 0,50 dolára/m3, tento objem balenej vody vo väčšine západných štátov stojí od 500 do 1 000 dolárov, často kvôli obrovskej vzdialenosti krajiny, z ktorej pochádza. Podľa stránky OneWorld.US Američania či Briti neváhajú nakupovať vodu z Fidži, krajiny vzdialenej od USA 9 000 kilometrov a fínska firma zasa v roku 2004 predala 1,4 milióna fliaš vody z vodovodu do Saudskej Arábie vzdialenej 4300 kilometrov.
Pritom podľa Svetového fondu na ochranu prírody je balená voda v 50 percentách to isté čo voda z vodovodu, jediným rozdielom je, že sa dodatočne mineralizuje a ochucuje.
"Tak to je veľký rozdiel," povedala pre HN Veronika Wiedermannová, hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva. "Do tzv. pramenitej balenej vody sa podľa legislatívnych požiadaviek nesmú
pridávať žiadne látky, ak má byť takto označená. Ak sa do pramenitej alebo do minerálnej vody pridávajú akékoľvek zložky, potom sa musí označovať ako nealkoholický nápoj a nie "pramenitá alebo minerálna voda". Okrem toho, ako informovala Darina Ostrolucká z Asociácie výrobcov nealkonápojov a minerálnych vôd, voda z vodovodu má svoje mínus v dôsledku chlórovania. "Voda z vodovodu je povrchová voda, teda viac znečistená, čo znamená, že sa musí viac chemicky upravovať. Naopak, balená voda pochádza z vody, ktorá vyviera z hĺbky a podľa legislatívy v Slovenskej republike, ale aj Európskej únii sa tieto pramene musia nachádzať v ochranných pásmach. Takže to je veľký rozdiel," dodala Ostrolucká.
Voda bude "hviezdiť"
Spotreba balenej vody vzrástla od roku 1997 do roku 2005 dvojnásobne, v Indii dokonca na trojnásobok. Podľa informácií stránky just-drinks.com vzrastie spotreba nealkoholických nápojov vo svete do šiestich rokov zhruba o 18 percent. No balené vody budú hviezdou celého trhu, v ich prípade sa očakáva až 40-percentný rast. To dáva istotu ziskov do budúcnosti najmä firmám ako Danone, Nestle, Coca-Cola a PepsiCo, ktoré sú najväčšími producentmi tejto komodity. Najväčšie šance sa dávajú Danone a Nestle, ktoré sú európske firmy, keďže záujem o balenú vodu je najvyšší práve na európskom kontinente. Len Danone vzrástol zisk za minulý rok o 10 percent, pričom najväčšou mierou sa na tom podieľala sekcia balených vôd s medziročným rastom o 15 percent. Rovnako úspešne si počínala aj Nestle, ktorá za minuloročný rekordný zisk 9,2 miliardy švajčiarskych frankov (186,8 miliardy Sk) vďačí okrem potravinových aj nápojové aktivity.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 03:34