StoryEditor

Stanice ako centrá budúcnosti

01.01.2006, 23:00

Keď rakúsky ústavný súd rozhodol, že filiálka diskontu Spar na železničnej stanici v Linzi nesmie mať otvorené v nedeľu, zasadil úder nielen samotnej spoločnosti, ale aj rakúskym železniciam Österreichische Bundesbahn (ÖBB), ktoré nedeľné otváracie hodiny započítali do ceny nájmu.
Podľa denníka Die Presse však toto rozhodnutie nezastaví súčasný vývoj. Nové obchodné a zábavné centrá sa totiž v budúcnosti v čoraz väčšej miere budú objavovať na železničných staniciach, letiskách alebo kultúrnych inštitúciách a predstavovať čoraz silnejšiu konkurenciu obchodným uliciam a nákupným centrám.
ÖBB uviedli nový koncept do života v Linzi, Grazi či Innsbrucku. Na staniciach sa budú nachádzať reštaurácie, obchody, kancelárie a dokonca hotely. Napríklad, stanica v Linzi už zďaleka nepriťahuje iba cestujúcich, ale aj obyvateľov mesta ako oblasť pre trávenie voľného času a relax. Navyše pred stanicou vznikne administratívny komplex a hneď za ním aj nová obytná štvrť.
Do roku 2009 dostane nový kabát aj viedenská stanica Westbahnhof a jej srdcom bude nákupné centrum v podzemí. Nákupná plocha dosahuje 20-tisíc štvorcových metrov, čiže asi 20 percent rozlohy centra Shopping City Süd a stanica sa tak stane vážnym konkurentom obľúbenej ulice Mariahilfe Strasse. Do budovy, chránenej pamiatkovým úradom, sa postupne nasťahujú aj firemné kancelárie a hotel.
Zaujímavý je však fakt, že Rakúsko aj napriek svojmu úsiliu v medzinárodnom porovnaní výrazne zaostáva. Vo väčšine dopravných ustanovizní sa cestujúci iba vybavia bez ponuky zaujímavých služieb. O dôležitosti rozvoja vedľajších oblastí svedčí aj fakt, že napríklad mníchovské letisko medzičasom takmer polovicu svojich príjmov čerpá z prenájmu plochy pre obchody a cez víkend priťahuje nočných vtákov letisková diskotéka. V Amsterdame zas vzniklo akési umelé mestečko Airport City, v ktorom sa letová premávka stala vedľajšou záležitosťou. Letisko zarába viac na prenájme plochy než na pristávacích a vzletových poplatkoch.
"Ide o lepšie pochopenie spotrebiteľa," hovorí Stefan Höffinger z konzultačnej spoločnosti A.T. Kearney a hneď poskytol definíciu nového typu spotrebiteľa. "Je mimoriadne náročný, mobilný a chce byť rozmaznávaný." Podľa jeho slov však nová mentalita spotrebiteľov neznamená záťaž, ale veľkú šancu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 22:44