Konkurencia narastá
Yahoo! však nie je jediná spoločnosť, ktorú prilákal čínsky trh. Medzi ďalšie firmy úspešne prenikajúce do Číny patria Google, eBay, Amazon, Monster a Interactivecorp, uviedla britská mediálna spoločnosť BBC.
Poskytovateľ internetových služieb Google dostal pred pár mesiacmi od čínskej vlády licenciu na prevádzku webového vyhľadávača. Americký gigant plánuje v Číne tento rok otvoriť pobočku a dúfa, že táto expanzia pomôže jeho už beztak rýchlemu rastu.
eBay vstúpil na čínsky trh kúpou spoločností EachNet, do ktorej investoval asi 180 miliónov dolárov. Spoločnosť Amazon kúpila čínsky podnik Joyo.com za 75 miliónov dolárov. Firma Monster zaplatila za asi 40 percent akcií v čínskej spoločnosti ChinaHR.com zhruba 50 miliónov dolárov.
Konkurencia na čínskom trhu sa priostruje, vyhľadávač Baidu (kde Google vlani kúpil menšinový podiel) bol vlani lídrom na trhu s trhovým podielom 36,3 percenta a nasledovali ho Yahoo! s 22,7-percentným podielom a Google s 21,2 percenta.
Číňania sa s prednosťami internetu len oboznamujú
Veľkí hráči však musia počítať so značnou cenzúrou - hoci väčšina firiem blokuje prístup k citlivým témam dobrovoľne. Skúsenosti s ňou má aj samotný Google. V roku 2002 sa mnohým používateľom nepodarilo dostať na niektoré čínske webové stránky a systém ich vždy presmeroval na inú doménu.
Počet používateľov internetu v Číne síce rastie, avšak zatiaľ ani nie pätina z nich ho využíva aj na predaj alebo nákup. Avšak tento malý objem transakcií nie je pre analytikov žiadnym prekvapením. Hoci čínsky trh je pre zahraničné internetové spoločnosti veľmi perspektívny, napriek rýchlemu hospodárskemu rastu sú v krajine priemerné mzdy stále nízke, vlastníctvo kreditných kariet je obmedzené, pričom s platbami cez internet obyčajne bežní zákazníci nemajú ani dosť skúseností. Aj napriek tomu stavajú firmy ako eBay alebo Yahoo! na tom, že do desiatich rokov budú Číňania bohatší, pravidelnejšie budú cestovať do zahraničia a začnú oveľa viac využívať prednosti nových technológií, uviedol James MacAonghus z prieskumnej firmy Aqute Research.
Hodnota čínskeho on-line trhu sa minulý rok odhadovala na 150 miliónov dolárov. V porovnaní s rokom 2003 trh podľa inštitútu Shanghai iResearch vzrástol až o 81 percent.
Najväčšie trhy širokopásmového internetu | |
Krajina | Počet domácností (v mil.) |
USA | 34,3 |
Čína | 23,2 |
Japonsko | 17,5 |
Južná Kórea | 11,5 |
Francúzsko | 6,1 |
Nemecko | 5,7 |
Veľká Británia | 5,6 |
Kanada | 5,3 |
Taliansko | 3,8 |
Tchaj-wan | 3,3 |
Zdroj: eMarketer, ČTK |