Ministerstvo dopravy chce vybudovať nový hraničný priechod s Ukrajinou. Sľubuje si od toho oživenie prepravy tovarov cez železničný terminál kombinovanej dopravy v Dobrej a cez prekladisko tovarov v Čiernej nad Tisou. Ako sa to dotkne Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia?
-- Našej spoločnosti v súvislosti s otvorením cestného hraničného priechodu Čierna -- Solomonovo nevyplývajú žiadne úlohy. Jeho zriadenie však prinesie ďalšie príležitosti na rozšírenie kombinovaných prepráv prostredníctvom terminálu v Dobrej, ktorý je vzdialený len jedenásť kilometrov od uvažovaného priechodu. V Dobrej by sa tovar z kamiónov prichádzajúcich z Ukrajiny prekladal na železničné vozne.
Železnice sú teda na nárast prepravy tovarov pripravené?
-- Terminál kombinovanej dopravy v Dobrej, s ktorým počíta aj dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy AGTC, sa budoval postupne v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Do jeho výstavby sa investovalo 750 miliónov korún. V prevádzke je od roku 2001. Jeho ďalšie využitie v nadväznosti na nový cestný hraničný priechod si vyžaduje sprevádzkovanie druhého portálového žeriavu, opravu výhybky širokého rozchodu, rekonštrukciu koľajníc medzi terminálom a železničnou stanicou Pribeník a rekonštrukciu dráhy širokého rozchodu od štátnej hranice s Ukrajinou v dĺžke asi 700 metrov. Väčšinu týchto úloh musia zabezpečiť Železnice SR, ktoré sú správcom železničnej infraštruktúry.
Vybudovanie terminálu bolo pomerne drahé, aké je jeho vyťaženie?
-- Minulý rok dosiahlo jeho reálne využite asi päť percent z plánovaných kapacít.
Aké sú kapacitné možnosti terminálu?
-- Prekládková kapacita je asi tri milióny ton tovaru ročne a skladovacia kapacita 1 630 kontajnerových jednotiek, resp. výmenných nadstavieb.
Ako je na tom prekladisko v Čiernej nad Tisou?
-- V Čiernej nad Tisou okrem prekládky vozňových zásielok a hromadných substrátov zabezpečujeme aj prečerpávanie kvapalných látok. Mesačne je to 22- až 25-tisíc ton, pričom máme skúsenosti s prečerpávaním 42 druhov látok. V rámci klasickej prekládky sa mesačne preloží na vstupe 6,5 až 9,5 tisíca a na výstupe okolo sto širokorozchodných vozňov. Ten nepomer je preto taký vysoký, že v opačnom smere sa vagóny vracajú prázdne, nie je tovar. Až 80 percent výkonov tvorí prekládka železnej rudy a výrobkov zo železa. Minulý rok bol pre Čiernu nad Tisou rekordný, keď výkony v priamom preklade dosiahli 6,28 milióna ton tovaru.
Ako sa dá zvýšiť využitie oboch stredísk?
-- Z hľadiska intermodálnej a konvenčnej železničnej dopravy hlavný význam terminálu v Dobrej a prekladiska v Čiernej nad Tisou spočíva v tom, že sa nachádzajú na trase V. európskeho koridoru Benátky -- Terst/Koper -- Ľubľana -- Bratislava -- Žilina -- Košice -- Čierna nad Tisou -- Ukrajina a zároveň ležia na rozhraní zmeny koľajových rozchodov, prepravného práva a colného režimu. V Čiernej nad Tisou je aj pohranično-priechodová stanica pre osobnú a nákladnú železničnú dopravu. Význam terminálu v Dobrej zvyšuje aj charakter tarifného bodu so zaradením do všetkých medzinárodných kilometrovníkov. Najnovšie uvažujeme o jeho využití v súvislosti s prepravou kontajnerov z Kórey pre závod Kia Motors pri Žiline. Ďalšou možnosťou prepravy kontajnerov je intermodálna doprava v systéme voda/more -- železnice, a to buď cez jadranský prístav Koper, alebo cez nemecké a holandské prístavy pri Severnom mori.
Kto okrem Kia Motors by mohol mať záujem o služby terminálu a prekladiska?
-- Potenciálne možností sú veľké. Podstatné však je, kedy začnú narastať tovarové toky z východu na západ. Záujem o využívanie terminálu najnovšie prejavili viacerí slovenskí a českí operátori kombinovanej dopravy, tiež kórejský Samsung, ktorý má závod v Galante. Prekladisko v Čiernej nad Tisou má stabilizovaný okruh rozhodujúcich zákazníkov.
Ako sa darí terminálu a prekladisku v tomto roku? Badať posun k lepšiemu?
-- Terminál v Dobrej Železničná spoločnosť Cargo využíva na základe nájomnej zmluvy so Železnicami SR. Od júna tohto roka došlo k oživeniu výkonov, a to jednak na základe užšej spolupráce s prekladiskom v Čiernej nad Tisou a jednak zásluhou ďalších opatrení. Zabezpečili sme pre terminál napríklad päťdesiat 20-stopových, teda 6 metrov dlhých kontajnerov, ktoré sa využívajú na nakládku v rámci Slovenskej republiky a Česka. Ďalšie 40-stopové kontajnery by mali pribudnúť do konca tohto roka. Tohtoročné výkony prekladiska v Čiernej nad Tisou budú v dôsledku recesie v hutníctve mierne zaostávať za vlaňajšími objemami.