StoryEditor

ČSA sa po štvrťstoročí vrátili do Žiliny

18.07.2005, 00:00
České aerolínie začali v piatok opäť lietať do Žiliny. Pravidelné lety medzi Prahou a severoslovenskou metropolou sa obnovujú po 25 rokoch. Lietadlami ATR 42 pre 46 pasažierov ČSA budú lietať každý deň okrem soboty.
České aerolínie (ČSA) začali v piatok opäť lietať do Žiliny. Pravidelné lety medzi Prahou a severoslovenskou metropolou sa obnovujú po 25 rokoch. Lietadlami ATR 42 pre 46 pasažierov ČSA budú lietať každý deň okrem soboty. Prílet na žilinské letisko bude krátko popoludní, naspäť do Prahy poletí o 45 minút, aby cestujúci chytali lety do Paríža, Frankfurtu nad Mohanom, Londýna a ďalších miest.
"Zatiaľ sme nasadili lietadlo s najmenšou kapacitou, ktoré máme. Ak bude o lety do Prahy väčší záujem, budeme lietať s väčším lietadlom alebo zvýšime frekvenciu letov," povedal prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. České aerolínie lietajú už z Košíc a Bratislavy. Ako prezradil Tvrdík, v budúcom roku chcú z hlavného mesta SR lietať už nielen do Prahy, ale aj do ďalších európskych miest. ČSA sú od roku 2001 členom svetovej aliancie leteckých dopravcov Sky Team a zabezpečujú letecké spojenie do takmer 50 krajín.
Podľa primátora Žiliny Jána Slotu spádovosť tamojšieho letiska je okolo 700-tisíc cestujúcich ročne. Malo by podľa neho slúžiť celému severozápadnému Slovensku, najmä však obchodníkom a podnikateľom. "V novembri k nám touto novou linkou priletia predstavitelia kórejskej obchodnej komory aj s podnikateľmi na rokovanie slovensko-kórejského hospodárskeho výboru. Práve na takéto obchodné misie potrebujeme letisko," povedal riaditeľ žilinskej SOPK Ján Mišura. "Linku budú využívať predovšetkým veľké domáce a zahraničné firmy v regióne," dodal zakladateľ spoločnosti Letisko Žilina George Trabelssie.
Štart linky Praha - Žilina bol pôvodne naplánovaný už na február tohto roku, potom na jún, ale ani tento termín sa nepodarilo dodržať. ČSA odmietli spustiť linku pre nedostatky na letisku v Dolnom Hričove, ktoré nespĺňalo medzinárodné štandardy. Bolo treba dobudovať nový terminál, čo si vyžiadalo 50 miliónov korún. Financovala to Trabelssieho súkromná spoločnosť. Okrem toho sa museli v Dolnom Hričove urobiť potrebné bezpečnostné opatrenia. Kapacita terminálu v súčasnosti dosahuje okolo 200-tisíc pasažierov ročne. Doteraz pri nepravidelnej leteckej doprave vybavili v Dolnom Hričove ročne len približne dvetisíc cestujúcich.
Hlavnou mierou sa však pod meškanie linky podpísala transformácia letiska na akciovú spoločnosť a s tým súvisiace majetkovoprávne spory. Podľa rozhodnutia vlády po 33 percent akcií dostala bezplatne Žilina a Žilinský samosprávny kraj, zvyšok si ponechal štát. Vlani v decembri ministerstvo dopravy založilo Letiskovú spoločnosť Žilina, ktorá má zabezpečovať prevádzku letiska. Urobilo tak napriek tomu, že už niekoľko rokov túto činnosť vykonáva iná spoločnosť - Letisko Žilina, ktorá do letiskovej infraštruktúry investovala nemalé peniaze. To zbrzdilo investície.
"Kontrolný balík si ponecháme, pokým samospráva nepredloží rozvojový plán letiska. Musíme mať záruku, že nedôjde k devastácii majetku," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič. Podobne sa podľa neho bude postupovať aj na regionálnych letiskách v Poprade a Piešťanoch.

Aj ostané regionálne letiská hľadajú partnerov
Letisko v Poprade podľa informácií z Prešovského samosprávneho kraja strategického partnera zatiaľ nemá. Aj tu sa pokúšajú o zriadenie pravidelnej leteckej linky do Prahy, ktorú by mala prevádzkovať zatiaľ neznáma nízkonákladová spoločnosť. Piešťanské letisko chcú využívať najmä kúpeľné spoločnosti v jeho okolí. Osobitné postavenie má Letisko Sliač, v jeho prípade 67 percent akcií prejde pod rezort obrany, zvyšné získajú Banskobystrický samosprávny kraj a Zvolen.

Možnosti regionálnych letísk na Slovensku
Poprad-Tatry
– cestovný ruch v Nizkych a vo Vysokých Tatrách
– domáce a zahraničné firmy v regióne
Sliač
– samospráva kraja
– cestovný ruch
– veľké firmy v regióne
Piešťany
– kúpele v regióne
– cestovný ruch
Žilina
– automobilvý priemysel
– cestovný ruch
– cezhraničná spolupráca SR, ČR a Poľska
Zdroj: SIRS, a. s.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 01:33