StoryEditor

IKEA chce opäť skúsiť šťastie v Japonsku

25.04.2006, 00:00
IKEA opäť dobýja japonský trh. Švédsky producent nábytku zvolil tentoraz novú taktiku. Po 20 rokoch sa spoločnosť opäť vracia na japonský trh, kde sa rozhodla prispôsobiť veľkosť svojich produktov menším japonským príbytkom.

IKEA opäť dobýja japonský trh. Švédsky producent nábytku zvolil tentoraz novú taktiku. Po 20 rokoch sa spoločnosť opäť vracia na japonský trh, kde sa rozhodla prispôsobiť veľkosť svojich produktov menším japonským príbytkom, napísala agentúra Associated Press.
Obchod pod vlastnou značkou spoločnosť slávnostne otvorila včera. IKEA svoj tovar predávala v Japonsku v rokoch 1974 až 1986 len prostredníctvom miestnych obchodných partnerov. Typické modro-žltné obchody sa tak v krajine objavia prvýkrát.
Spoločnosť sa podľa riaditeľa IKEA Japan Tommyho Kullberga na tento krok dobre pripravila.
"Naša nová predajňa bude ponúkať výhradne nábytok pre malé byty typické pre japonskú kultúru. Ešte pred rozbehnutím výroby sme navštívili stovky domov a presne zmapovali životný štýl Japoncov, ako varia, ako spia..." uviedol Kullberg. Zmení sa aj spôsob prezentácie našich produktov, dodal Kullberg. Za predchádzajúcim neúspechom na japonskom trhu vidí Kullberg nepripravenosť spoločnosti na veľké odlišnosti na japonskom trhu. Niektorí analytici sú aj napriek novému prístupu k japonskému spotrebiteľovi zo strany švédskej firmy skeptickí a upozornili, že viacerým európskym spoločnostiam sa stále nepodarilo uspieť v Japonsku. Patrí sem napríklad francúzsky maloobchodný reťazec Carrefour, britská spoločnosť Boots alebo francúzsky predajca kozmetiky Sephora, uvádza sa na internetovej stránke nwitimes.com.
Japonský maloobchodný trh je veľký, ale komplikovaný. Aj preto spoločnosti musia vedieť ponúknuť tovar, ktorým dokážu osloviť japonského zákazníka. To sa zatiaľ podarilo len americkej spoločnosti Wall-Mart.

Každoročne sa otvoria dve nové predajne

Prvý obchod IKEA v typickom žlto-modrom zafarbení otvorí spoločnosť v japonskom meste Funabaši západne od Tokia. Veľkosť predajne bude 40-tisíc štvorcových metrov, čo je viac v porovnaní s priemernou veľkosťou iných obchodov. Okrem priestorov s nábytkom sa tu bude nachádzať aj najväčšia reštaurácia v okolí Tokia. Návštevníci si budú môcť v 70 miestnostiach prezrieť tisícky produktov na obrazovkách, ktoré im navyše poradia, ako vybrať nábytok do ich malej domácnosti. Ďalší obchod spoločnosť otvorí v druhom polroku tohto roka v japonskej Jokohame a v roku 2008 v Kóbe. Cieľom spoločnosti je otvoriť dva obchody v Japonsku ročne, napísala agentúra Reuters.
Otvorenie prvej značkovej predajne spoločnosť odkladala niekoľko mesiacov. Odklad otvorenia a samotnej výstavby spôsobili vzácne sťahované vtáky, ktoré prechodne hniezdili na ploche, ktorú IKEA kúpila pre svoju predajňu.

Z vidieckeho nábytkára líder vo svete

IKEA je pre mnohých symbolom globalizácie, povedal analytik z konzultačnej spoločnosti Planet Retail. Niektorí pozorovatelia porovnávajú nový prístup spoločnosti s krokmi jej zakladateľa Ingvara Kamprada (80). Práve jemu sa z malého vidieckeho producenta nábytku podarilo vytvoriť svetový gigant. Spoločnosť, ktorá vznikla v roku 1943, dnes prevádzkuje viac než 230 predajní v 33 krajinách. Jej tržby sa za posledných desať rokov viac než strojnásobili. V minulom roku ju podľa dohadov navštívilo asi 410 miliónov ľudí, ktorí tu utratili asi 14,8 miliardy eur (18,3 miliardy dolárov). IKEA je jeden z mála veľkých podnikov, ktorý je od svojho založenia v súkromných rukách. Jej zakladateľ Kamprad je v rebríčku časopisu Forbes na štvrtom mieste s majetkom 28 miliárd dolárov.
IKEA dnes ovláda pätinu celosvetového trhu s nábytkom a podľa istého prieskumu zo začiatku 90. rokov bolo vraj každé desiate dieťa počaté práve na posteli tejto značky. Spoločnosť často napádajú ochrancovia za to, že používa pri výrobe vzácne drevo. Aj preto Kamprad venoval na záchranu pralesov už milióny dolárov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 05:56