Riaditeľ východoeurópskych závodov Johnson Controls Jiří Tomek pre HN
V žilinskej Slovene ste si prenajali výrobnú halu, v ktorej budete robiť sedačky a ďalšie interiérové časti áut značky Kia. Najprv ste chceli postaviť závod na zelenej lúke a mali ste vytypovaných sedemnásť lokalít na severnom Slovensku. Prečo ste sa napokon rozhodli pre Slovensko?
-- Vychádzame z nášho just-in-time systému, ktorý je založený na dodávkach jednotlivých dielcov pre automobilku. Objednávky musíme plniť za štyri hodiny a závod musí byť čo najbližšie k automobilke. Preto vypadli napríklad Bytča a Martin, odkiaľ do Žiliny nie je vybudovaná diaľnica a nemohli sme riskovať dopravu po preplnených cestách.
Do závodu dovedna investujete 10 miliónov eur. Je to pre vás veľká suma?
-- Je primeraná požiadavkám projektu. Stroje nakupujeme najmä od európskych firiem.
Kórejčania chcú spustiť sériovú výrobu ešte tento rok. Stihnete to?
-- Už teraz montujeme linky na výrobu sedačiek a zvyšnú časť technológie namontujeme do konca júla. Robíme aj nábor pre zamestnancov v spolupráci so Slovenou, regionálnymi úradmi práce a personálnymi agentúrami.
V závode má pracovať 450 ľudí. Koľko ich bude v tomto roku a odkiaľ?
-- Asi sto a ďalších budeme priberať podľa množstva objednávok od Kia Motors Slovakia. Chceme, aby to boli prevažne Žilinčania a ľudia z okolia mesta. Na niektoré špecifické profesia budeme prijímať ľudí aj z ďalších regiónov Slovenska.
Aké kritériá musia spĺňať vaši zamestnanci?
-- Strední a vrcholní manažéri musia mať prax, ukázať svoje schopnosti a musia ovládať angličtinu, ktorá je našou firemnou rečou. Ľudí na robotníckych profesiách zatrénujeme v našich závodoch na Slovensku a Nemecku. Riadime sa firemným etickým kódexom, kde kladieme dôraz na čestnosť zamestnancov. V prípade korupcie alebo ďalších prehreškov musia od nás odísť.
Ako platíte ľudí?
-- Dávame im priemerné platy, ktoré sú v danom regióne. Manažéri majú individuálne platy, ale ich prácu hodnotíme každý rok.
Odkiaľ budú dodávatelia pre závod v Žiline?
-- Väčšina z krajín únie a rátame aj s firmami v regióne. Časť dodávateľov bude z Kórey.
V Slovene má závod česká textilka Frezko Strakonice. Budete s ňou spolupracovať?
-- Je v susednej hale a je naším dodávateľom.
Na Slovensku máte závody pri Martine, v Námestove a Lozorne. Čo tam vyrábate?
-- V Martine sú to poťahy na sedačky pre európske automobilky, v Námestove sme kúpili časť závodu firmy Punch na výrobu plastových interiérov do áut. Závod v Lozorne je zameraný pre bratislavský závod Volkswagenu. Závod v Lučenci bude vyrábať penové dielce do sedačiek.
Prečo máte v Trenčíne výskum a vývoj?
-- Na Slovensku budete vyrábať ročne asi milión áut, na čo treba aj slušný výskum. Trenčín má výhodnú polohu pre naše slovenské závody a jeho význam vrastie v prípade, ak Hyundai postaví svoj závod pri Ostrave. Náš výskumný a vývojový závod je napojený na centrálny vývoj pre Európu v Nemecku.
Ste pripravení byť dodávateľom závodu Hyundai pri Ostrave?
-- Chceme sa zapojiť do projektu. V prípade, že dostaneme od Kórejčanov objednávky, vybudujeme v Česku nový závod. Momentálne neviem povedať, či bude v priemyselnej zóne Nošovice pri Ostrave.
Automobilová divízia Johnson Controls spolupracuje s významnými svetovými automobilkami. Prečo nové závody na Slovensku, prípadne v Česku, orientujete na Hyundai/Kia?
-- V Kórei máme závody pre tieto automobilky. Dokonca nás skupina v roku 2005 vyhodnotila ako najlepších dodávateľov, pretože sme solídna a zabehnutá firma. Na Slovensku zostávame dodávateľmi pre VW Slovakia a v Česku pre Škodu.