StoryEditor

Chceme byť systémovým dodávateľom

27.10.2005, 00:00
Matador Automotive je skupina podnikov, ktoré pôsobia v automobilovom priemysle. O tom, aké sú jej úlohy, HN hovoria s generálnym riaditeľom Štefanom Chudobom.

Ktoré podniky tvoria skupinu Matador Automotive?
-- Sú to Automotive z Dubnice nad Váhom, Matador Inalfa Vráble, BAZ-Inalfa Bratislava a Karzit Matador v Českej republike. Dubnický závod patrí Matadoru už dlhší čas. Vyrába dielce do gumárenských strojov a strojárske zariadenia pre automobilky. Ostatné závody patrili holandskému koncernu Inalfa Industries, ktoré koncom minulého roka ovládol Matador. Kúpil v nich 51 percent akcií. Tieto firmy vyrábajú lisované plechové dielce a zostavy pre nemecké automobilky.

Prečo ste ich kúpili?
-- Matadoru to umožní razantnejší prienik na trh automobilových komponentov. Matador Automotive sa stal štvrtým pilierom činnosti celej skupiny.

Ktoré sú tie ďalšie tri piliere?
-- Pneumatiky, dopravníkové pásy a stroje a zariadenia pre gumárenský priemysel.

Akú produkciu očakávate od Matadoru Automotive v tomto roku?
-- Asi 90 miliónov eur, pričom do dvoch rokoch by sme ju chceli zvýšiť na 180 miliónov. Dve tretiny produkcie exportujeme. Naším hlavným cieľom je vyrábať lisované súčiastky vo Vrábľoch na vlastnom náradí, ktoré budeme vyrábať v Bratislave, pričom technológiu a automatizáciu procesu budeme zabezpečovať z dubnického závodu. Chceme dostať na Slovensko čo najviac vývoja a byť systémovým dodávateľom európskych automobiliek.

Matador Automotive je z jedenástich rozhodujúcich partnerov žilinskej automobilky Kia Motors jediným dodávateľom so slovenským kapitálom.
-- V Dubnici vzniká spoločný závod Matador-DongWon. Vytvorí ho Matador Automotive a kórejská firma DongWon, ktorá je dvorným dodávateľom Kia Motors. Závod bude vyrábať v hale bývalej ZŤS, ktorú sme kúpili. Teraz sa tam robia stavebné úpravy. Začiatkom budúceho roku by sme chceli začať montovať technológiu. Nábeh výroby chystáme na koniec leta, čiže dva mesiace pred začiatkom výroby áut pri Žiline. Pre Kia Motors Slovakia budeme vyrábať časti dverí.

Je dobré orientovať sa len na jednu automobilku?
-- Samozrejme, že chceme vyrábať aj pre iné automobilky, predovšetkým v strednej Európe. Už dlhšie dodávame Volkswagenu a Škode Auto. Zaujímavý je pre nás i Peugeot, Ford a ostatné značky v okruhu 500 kilometrov od Bratislavy. V prípade trnavského závodu PSA Peugeot Citroën to však bude zložité, pretože má súčiastky a dielce na začiatok výroby zabezpečené z Francúzska. Veríme, že tamojší dodávatelia budú lokalizovať produkciu na Slovensku -- buď vybudujú vlastnú výrobu alebo budú hľadať partnerov. A to je pre nás šanca.

A čo Hyundai v Česku? Horúcim kandidátom je Ostrava, kde sa má vyrábať 300-tisíc áut ročne.
-- Vieme o tom. Ak sa Hyundai rozhodne prísť do Ostravy, budeme sa veľmi usilovať, aby sme boli v hre.

Aká je situácia v podnikoch skupiny Matador Automotive?
-- Podniková kultúra v závodoch vo Vrábľoch a v Bratislave do značnej miery zodpovedá súčasnému štandardu v automobilovom priemysle v západnej Európe. V BAZ-ke však musíme ešte posilniť vývoj a zvýšiť efektívnosť práce. Zároveň treba do firmy dotiahnuť mladých a ambicióznych ľudí, na čom pracujeme. Vo Vrábľoch musíme veľmi rýchlo zmechanizovať a automatizovať výrobné kapacity a skompletizovať solídny vývoj. V dubnickom závode prejde výraznými zmenami konštrukcia a vývoj, kde vytvárame pridanú hodnotu. Dubničania budú mať rozhodujúci podiel pri automatizácii výroby v ostatných závodoch skupiny.

Ako by ste charakterizovali automobilový priemysel na Slovensku?
-- Máme vysokú koncentráciu výroby áut a je dôležité, aby na tom profitovali aj domáce firmy. Tie však musia mať ambíciu byť subdodávateľmi svetových automobiliek. Budú sa musieť zapojiť do globalizácie v automobilovom priemysle. Len tí, čo dokážu na dlhodobej a serióznej báze spolupracovať efektívne s automobilovými výrobcami, majú šancu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 19:20