StoryEditor

Boj o európske televízie

20.10.2006, 00:00
Po rokoch problémov a konfliktov sa západné mediálne spoločnosti bijú o televízne trhy v strednej a východnej Európe, píše denník The Wall Street Journal Europe.

Po rokoch problémov a konfliktov sa západné mediálne spoločnosti bijú o televízne trhy v strednej a vo východnej Európe, píše denník The Wall Street Journal Europe.
Napríklad jedna z najväčších mediálnych firiem, americká News Corporation, investovala od apríla tohto roka 150 miliónov dolárov (4,4 miliardy Sk) do kúpy televíznych staníc či prevádzkových licencií v Srbsku, Gruzínsku, Poľsku a Turecku. Dovtedy vlastnila iba bulharskú televíziu bTV. Najnovšie rokuje aj o akvizícii v Lotyšsku. Aktivity v stredo- a východoeurópskom regióne chce rozšíriť aj RTL so sídlom v Luxemburgu. Tá teraz rokuje o vstupe na televízny trh Poľska. Momentálne ovláda televízne stanice v Maďarsku, Rusku a Chorvátsku.
Určujúce reklamné médium
Tento záujem zvyšujú najmä nadnárodné spoločnosti ako Microsoft, Procter & Gamble či Renault snažiace sa presadiť svoje výrobky domácim zákazníkom. Na rozdiel od západných štátov totiž veľké firmy majú obmedzené možnosti na prezentáciu svojich produktov. Zatiaľ čo na Západe je väčší výber novín a nepomerne väčšie možnosti na reklamu cez internet, v strednej a vo východnej Európe ešte stále víťazí televízia. Záujem o reklamu cez toto médium preto prudko rastie, čo mediálne firmy chcú využiť. Podľa audítora PricewaterhouseCoopers vzrástli v tomto regióne výdavky na reklamu v televízii minulý rok o 18,3 percenta na sedem miliárd dolárov, zatiaľ čo v USA len o 1,1 percenta na 18 miliárd dolárov.
Aj problémy stoja za to
Záujem je preto obrovský a investície mediálnych koncernov nezastavia ani prekážky, s akými ešte do minulého roka bojovala americká Central Media Enterprises (CME) so sídlom na Bermudách. Do roku 1999 bola CME spoluvlastníkom televízie Nova spoločne s jej generálnym riaditeľom Vladimírom Železným. Po roztržke v spomínanom roku CME o Novu prišla, po rozhodnutí arbitrážneho súdu však v roku 2005 opäť získala nad ňou kontrolu. Odvtedy sa reklamný televízny trh prudko zvýšil a akcie CME trojnásobne vzrástli. Teraz by chcela byť zastúpená v každej krajine regiónu. Preto podľa výkonného riaditeľa CME Michaela Garina budú robiť všetko pre to, aby sa v prípade predaja niektorej z televízií ich spoločnosť určite neobišla.

Jasnejší obraz
(západní vlastníci televíznych staníc v strednej a vo východnej Európe)

CME
(Bermudy)
Chorvátsko: Nova TV
ČR: TV Nova
Rumunsko: PRO TV, Acasa
Slovensko: TV Markíza
Slovinsko: Pop TV, Kanal A

News Corp. (USA)
Bulharsko: bTV
Gruzínsko: Imedi TV
Poľsko: TV Puls
Srbsko a ČH: Fox Televizija
Turecko: TGRT

RTL Group (Luxembursko)
Chorvátsko: RTL Televizija
Maďarsko: RTL Klub
Rusko: Ren TV

Modern Times Group (Švédsko)
ČR: TV Prima
Estónsko: TV3
Maďarsko: Viasat3
Lotyšsko, Litva, Slovinsko: TVR
Rusko: DTV, CTC, Domašnij

SBS Broadcasting Europe (Holandsko)
Maďarsko: TV2
Rumunsko: Prima TV

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. november 2024 04:22