StoryEditor

Zmluvy uzatvorili len na tri mesiace

29.12.2004, 23:00
V budúcoročnom rozpočte Prešov počíta s dotáciou na prevádzku hromadnej dopravy v meste 72,4 milióna korún.

Dopravnému podniku mesta Prešov (DPMP) doteraz prispieval štát nielen na prevádzku, ale aj na investície do obnovy vozového parku a infraštruktúru, napríklad na rekonštrukciu trolejbusových tratí. V tomto roku to bolo takmer 102 miliónov korún, z nich viac ako 66 miliónov išlo na bežné výdavky spojené s prevádzkou mestskej hromadnej dopravy. V tejto sume je aj dotácia pre priľahlé obce, na ktoré pripadá približne 10 percent celkových výkonov DPMP. Na kapitálové výdavky poskytol štát 35,6 milióna korún. Okrem toho na pokrytie strát z výkonov vo verejnom záujme, ktoré zabezpečuje dopravný podnik pre Prešov, prispelo mesto z mestského rozpočtu 11 miliónmi korún.
V budúcoročnom rozpočte mesta sa počíta s dotáciou na prevádzku hromadnej dopravy v Prešove 72,4 milióna korún. "Začali sme rokovať aj s obcami. Požiadavka na pokrytie strát z výkonov vo verejnom záujme v ich prípade dosahuje 6,5 milióna. Obce však deklarovali, že ani po fiškálnej decentralizácii nebudú mať dostatok zdrojov. Preto nás požiadali o zmenu cien cestovného. Ceny v obciach by sa preto mali zvýšiť, aby sa znížili rozdiely medzi nákladmi a tržbami z cestovného, ktoré obce nedokážu pokryť," uviedol riaditeľ DPMP Peter Janus.
Podnik definoval časovo-pásmovú tarifu s obmedzením na 10, 30 a 60 minút. Pri uplatnení tohto systému predstavuje strata pre obce 8,58 koruny na kilometer, pre mesto je to až 12 korún. Prešov túto stratu DPMP pokryje, s obcami podpísal dopravný podnik zmluvu len na prvé tri mesiace budúceho roku. Podľa vývoja tržieb a nákladov podniku a finančnej situácie obcí sa k 1. aprílu k zabezpečovaniu prímestskej dopravy vrátia.
Nevyjasnené je však podľa Janusa financovanie investícií do obnovy vozového parku, technológií a infraštruktúry. Tohtoročný transfer 35,6 milióna korún DPMP použil na nákup piatich nízkopodlažných autobusov. Podnik v súčasnosti prevádzkuje 61 autobusov a 46 trolejbusov, ktorých priemerný vek je 10, resp. 12 rokov. Prešov v budúcoročnom rozpočte nepočíta s investíciami v dopravnom podniku. Manažment podniku musí výpadok finančných prostriedkov na investovanie do vozidiel nahradiť z iných zdrojov. Ku koncu roku očakáva stratu 4,5 milióna korún.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
10. august 2022 00:55