StoryEditor

Dodávatelia dielcov majú dôvod na obavy

28.03.2006, 00:00

Dodávatelia automobilových dielcov v USA musia počítať s tým, že narastajúci dopyt po lacnejších autodielcoch zo strany najvýznamnejších amerických automobiliek General Motors a Ford Motor môže ohroziť ich existenciu a viaceré z nich sa pravdepodobne bankrotu nevyhnú, uvádzajú analytici.
Navyše ich situáciu ešte viac komplikujú rozsiahle reštrukturalizačné plány automobiliek a narastajúce požiadavky zo strany odborov, ktoré pod hrozbou štrajku požadujú pre zamestnancov vyššie mzdy, napísala agentúra AFP.
"Vývoj u amerických producentov dielcov bude v nasledujúcich 18 mesiacov veľmi závisieť od finančných podmienok a plánu výroby. Už teraz majú dodávatelia problémy v dôsledku narastajúcich nákladov na pohonné látky, vysokých cien ocele a vyšších úrokových sadzieb. A k tomu treba pripočítať fakt, že GM a Ford už avizovali, že postupným zatváraním závodov sa v priebehu nasledujúcich šiestich rokov ich produkcia zníži o viac než dva milióny vozidiel," uviedol David Andrea z Asociácie dodávateľov.
Podľa internetovej stránky FortWayne sa celý automobilový sektor dostal pod silný tlak najväčších amerických automobiliek, čoho výsledkom je, že už niekoľko producentov autodielcov, závislých práve od ich produkcie, požiadalo o ochranu pred veriteľmi. V takej pozícii sa doteraz ocitol nielen najväčší dodávateľ dielcov Delphi, ale aj ďalšie firmy --- Tower Automotive, Collins & Aikman a Dana, napísala agentúra Reuters. Bankroty budú podľa analytika Johna Murphyho zo spoločnosti Merrill Lynch pokračovať, pričom ďalšou firmou na rade je podľa neho spoločnosť Lear Corp., ktorá už dlhšie obdobie stráca svoj podiel na trhu a v tomto trende pokračuje aj v tomto roku.
Len pred dvoma rokmi dodávateľské firmy Dana, Collins & Aikman, Delphi a Tower vykazovali stabilitu a prosperitu. Ich majetok sa začal postupne rozpadávať po tom, ako ich najväčší odberatelia, americké trio -- GM, Ford a DaimlerChrysler, začali od nich požadovať nižšie ceny, a to práve v čase, keď sa podiely na automobilovom trhu začali znižovať na úkor rýchlo sa presadzujúcej konkurencie z Ázie. V USA sú dnes úspešní už len tí dodávatelia autodielcov, ktorým sa podarilo nájsť nové trhy a zákazníkov, napríklad spoločnosť Johnson Controls z Milkwaukee, ktorá vyrába sedadlá a autobatérie, sa stala jedným z hlavných dodávateľov pre japonskú automobilku Toyota.


Slovensko zatiaľ bez problémov

Problémy amerických firiem Slovensko asi obídu. Naznačuje to priebeh bankrotov v nedávnej minulosti. Vlani koncern Delphi požiadal doma v Amerike konkurzný súd o ochranu pred veriteľmi, no jeho slovenská dcéra Delphi Slovensko pokračuje v nezmenenom režime výroby pre európske automobilky. V rovnakej situácii ako Delphi sa minulý rok ocitla aj iná americká korporácia Tower Automotive. Kým však americká matka nespláca svoje dlhy, jej slovenská dcéra prosperuje a v Malackách zamestnáva osemsto ľudí. Doma v Amerike má problémy aj koncern Visteon. Ani ten však svoje plány na Slovensku nemení a v Nitre stavia výrobný závod. (hn/tv)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 17:48