Americký producent nealkoholických nápojov Coca-Cola Co., ktorého akcie sa na trhu obchodujú od roku 1919, podľahol svojmu najväčšiemu rivalovi, spoločnosti PepsiCo Inc., ktorý sa stal po prvýkrát v histórii väčšou firmou podľa trhovej hodnoty a prevzal prvenstvo na trhu, uviedol Associated Press. Podľa aktuálnej ceny akcií je hodnota Coca-Coly približne 98,7 miliardy dolárov, zatiaľ čo hodnota konkurenčnej PepsiCo je okolo 110,8 miliardy dolárov.
Strata prvenstva je jedna z ďalších nepriaznivých správ pre Coca-Colu, ktorá asi pred 18 mesiacmi odštartovala rozsiahly reštrukturalizačný program. Spoločnosť sa pred asi jeden a pol rokom rozhodla zvýšiť efektivitu s cieľom zvýšiť zisky. Strata pozície na úkor PepsiCo je pre ňu v tomto období jedným z najtvrdších úderov, keďže napriek veľkým snahám sa jej program nedarí v posledných mesiacoch plniť podľa plánu.
Ešte na jar Coca-Cola oslovila Nevillea Isdella, ktorý bol už na penzii, aby sa ujal postu šéfa a priviedol spoločnosť opäť k vyšším ziskom. Jeho plány okrem iného zahŕňajú zvýšenie trhového podielu a výroby nesýtených nealkoholických nápojov, informoval Reuters.
Začiatkom decembra vedenie Coca-Coly predstavilo ďalšie plány spoločnosti, v rámci ktorých počíta s rastom predaja v rozmedzí troch až štyroch percent a nárast prevádzkového zisku v rozmedzí šiestich až ôsmich percent.
V období nástupu Isdella do funkcie na jar tohto roka sa akcie Coca-Coly predávali za takmer 54 dolárov. Odvety sa však ich kurz pohybuje len v rozmedzí 40 až 45 dolárov. V utorok sa akcie Coca-Coly na burze cenných papierov v New Yorku pohybovali okolo úrovne 41,15 dolára, zatiaľ čo akcie PepsiCo sa posilnili o tri centy na 59,34 dolára.
Podľa analytikov je v súčasnosti kľúčom k úspechu na trhu pre obe firmy ich schopnosť rýchlo sa prispôsobiť želaniu spotrebiteľov, ktorí sa v poslednom období čoraz viac prechádzajú od sladkých nesýtených nápojov k ich diétnejším verziám, alebo sa viac orientujú na nízkokalorické nápoje, ako sú rôzne stolové vody alebo pomarančové džúsy s nízkym obsahom cukru.
Coca-Cola sídli v Atlante v americkom štáte Georgia. Jej rival PepsiCo je mladšou spoločnosťou, ktorá sídli v meste Purchase v štáte New York.
Najväčší rivali Coca-Coly
Pepsi Cola -- pôvodne vznikla ako nápoj na miernenie bolesti žalúdka, až doteraz prekonávala kokakolu v predaji zatiaľ len v Rusku a Saudskej Arábii.
Zamzam Cola -- začali ju vyrábať v Iráne v roku 1979 ako náhradu kokakoly. Názov dostala po svätom prameni v pútnickom meste Mekka.
Virgin Cola -- značku založila dcérska firma spoločnosti Virgin Group britského veľkopodnikateľa Richarda Bransona v roku 1994. Zaujímavosťou je, že fľaška nápoja je vytvarovaná podľa tela hviezdy zo seriálu Baywatch Pamely Andersonovej.
Mecca Cola -- zaviedli ju v roku 2002 ako náhradu amerického nápoja pre moslimov. Približne 10 percent zo zisku je pravidelne venovaných na školy a iné projekty na palestínskych územiach.
Coca-Cola drahšia ako ropa
Rope sa pre vysokú cenu už roky hovorí "čierne zlato", ale je to naozaj tak? Podľa prieskumu, ktorý urobila rakúska tlačová agentúra APA v minulom roku v septembri, by si tento titul oveľa viac zaslúžila Coca-Cola. Podľa prepočtov stál vtedy barel (159 litrov) kokakoly takmer štyrikrát toľko ako barel ropy, a to aj napriek tomu, že v roku 2004 vzrástla cena ropy o 60 percent. Podľa prieskumu sa barel ropy koncom septembra 2004 obchodoval na londýnskej burze za 46 dolárov, barel kokakoly však v Rakúsku stál 170 dolárov. Drahšia ako ropa bola podľa prieskumu aj minerálna voda. Za barel minerálnej vody v Rakúsku spotrebiteľ zaplatil v minulom roku 66,26 dolára, barel mlieka stál dokonca 158,6 dolára. Z hľadiska experta na energie je takýto obrovský cenový rozdiel neopodstatnený: 100 gramov surovej ropy má energetickú hodnotu 3 600 až 4 300 kilojoulov, kým kokakola iba 180 kilojoulov.