Veľká trojka
V podstate ide o jednoznačne nemeckú záležitosť, keďže nemecké automobilky - najmä BMW, DaimlerChrysler a Audi - majú vyše 60-percentný trhový podiel na svetovom trhu najvyššej triedy áut, ktorý mal vlani objem 5,9 milióna vozidiel. V prípade segmentu limuzín najvyššej triedy mali Nemci dokonca 80 percent.
Zatiaľ boduje BMW Group so značkami BMW, Mini a Rolls-Royce pred Mercedes Car Group (Mercedes-Benz, Smart, Maybach) a Audi. BMW vlani predalo na celom svete 1,3 milióna vozidiel, Mercedes 1,25 milióna a Audi 905-tisíc.
Najvyššia trieda už roky rastie rýchlejšie než masový trh. Trhový podiel prémiových áut v rokoch 2000 až 2006 sa v západnej Európe zvýšil zo 16,5 na 19,2 percenta, celkový trh v USA rástol od roku 1990 o dvadsať percent a podiel prémiového segmentu sa za rovnaké obdobie zvýšil z 3,9 na 11,9 percenta. Luxusné autá majú zelenú najmä v Číne, kde tento segment svojím rastom dvojnásobne prekonáva malú a strednú triedu.
Vyhliadky prémiových výrobcov na budúce roky sú priaznivé. Do roku 2010 sa má tento trh zvýšiť o stotisíc áut na 6,9 milióna, čo v porovnaní so súčasnou úrovňou predstavuje vzostup o 17,5 percenta, píše ďalej Die Welt.
Tvrdý boj
Najlepšie karty má práve BMW. Daimler totiž priveľmi dlho zanedbával Mercedes, kým sa zaoberal stratovými dcérami v USA a Japonsku. BMW si, naopak, vytvorilo stabilnú vedúcu pozíciu, keďže v menších časových odstupoch investuje do nových a lepších modelov. Podľa experta Ferdinanda Dudenhöffera z inštitútu B&D Forecast si bavorský koncern aj v najbližších rokoch svoju pozíciu udrží. Napriek zatiaľ istému prvenstvu chce BMW v roku 2010 predať zhruba na 1,6 milióna vozidiel.
Lenže konkurenti nespia. Predovšetkým Audi, ktoré sa v posledných rokoch stalo najrýchlejšie rastúcim prémiovým výrobcom a tento rok by mohol byť už dvanástym rekordným rokom v poradí. Nové modely produkuje ako na bežiacom páse a tie mu získavajú nových zákazníkov.
Podľa Die Weltu sa počet modelov má do roku 2015 zvýšiť zo súčasných 22 na 40. Pozitívny vývoj sa očakáva aj v predaji. V rovnakom období by malo Audi predať 1,5 milióna áut, z toho 250-tisíc v Číne. Určité medzery má ešte Audi v USA.
Tlak voči BMW narastá aj zo strany Mercedesu, ktorý po predaji Chrysleru už nebude musieť používať svoje zisky na zlepšenie bilancie materského koncernu, ale na nové modely. Navyše môže ťažiť z prírastkov, ako je trieda E, S a C. Tieto modely by mali prispieť aj k zvýšeniu odbytu do roku 2010 na 1,5 milióna kusov. Mercedes sa bude snažiť aj o "zelenší" imidž pomocou ekologických modelov.
Hrozba z Ázie
Veľká trojka je síce z Nemecka, ale čoskoro môže hladinu rozvíriť aj štvrtý konkurent z Japonska. Lexus, dcéra svetovej jednotky Toyota, začína operovať v Európe. Lexus má veľké ambície, no potrvá niekoľko rokov, kým sa predajom priblíži k BMW či Mercedesu, píše Die Welt.
Japoncov táto výzva určite neodradí, sú známi svojou vytrvalosťou. Svedčia o tom USA. Lexusu trvalo pätnásť rokov, kým dobyl americký trh, no teraz je tam v najvyššej triede jasnou trhovou jednotkou.
Lexus nie je jediná hrozba z Ázie. Nemožno zabudnúť ani na Infiniti, prémiovú dcéru Nissanu, ktorá chce v najbližších rokoch vstúpiť na európsky trh. Značka Infiniti vznikla v roku 1989 v USA a od roku 1999 investuje veľké peniaze do lukratívnej prémiovej triedy. A najmä v USA má veľkú výhodu. Pekné autá tu stoja v rovnakom vybavení zhruba tretinu ceny porovnateľného Mercedesu.