StoryEditor

Historickú zákazku v USA vyhrala Európa

02.03.2008, 23:00
Americká Air Force nečakane vybrala na dodávku takmer 200 tankovacích lietadiel namiesto Boeingu koncern EADS. Najväčší americký výrobca lietadiel tak obišiel naprázdno.

Európsky zbrojársky koncern EADS nečakane vyhral jeden z najväčších kontraktov, aký kedy americká armáda udelila. Na prekvapenie analytikov a úplný šok amerických politikov armádne letectvo USA vybralo na dodávku 179 tankovacích lietadiel namiesto už takmer istého víťaza, Boeingu, tandem EADS a americký Northrop Grumman.

Rana pre Boeing
Výsledok je podľa Seattle Times veľkou ranou najväčšiemu americkému výrobcovi lietadiel. Kontrakt za 35 miliárd dolárov (takmer 750 miliárd korún) je druhým najväčším obstarávacím projektom v histórii armády USA. Navyše, terajší víťaz má veľkú šancu získať aj ďalšie dva kontrakty, ktorých hodnota sa už odhaduje na vyše 100 miliárd dolárov. Súčasný kontrakt je totiž len prvou fázou výmeny takmer 600 lietadiel KC-135 ešte z obdobia 50. a 60. rokov minulého storočia.

Strata projektu pre Boeing znamená, že podnik bude musieť do roku 2012 ukončiť prevádzku montážnej haly v meste Everett (Washington), ktorá vyrába model B-767. Práve na jeho základe sa malo vyrábať nové lietadlo. Zároveň padá práca pre ďalších 44-tisíc Američanov, z toho 9 000 v štáte Washington. "Samozrejme, že sme veľmi sklamaní," citovali britské Financial Times z vyhlásenia spoločnosti Boeing. Či podá protest proti rozhodnutiu, proti ktorému protestovali aj zamestnanci v závodoch Boeingu v Seattli, firma zatiaľ nezverejnila.

Šok to bol aj pre Európanov, ktorí ponúkli americkej armáde tankovacie lietadlo vychádzajúce z modelu A330. Ako povedal šéf EADS Louis Gallois, je to "najlepší kontrakt v mojom živote". Znamená to totiž nové pracovné miesta pri výrobe komponentov. Nadšenie neskrývali ani v americkom partnerovi Northrop Grumman a ani v štáte Alabama, ktorý teraz získa pracovné miesta na úkor Washingtonu a Kansasu, kde by sa vyrábali lietadlá Boeingu. Továreň na konečnú montáž stroja, ktorý ponesie názov KC-45A, by podľa Chicago Tribune mala stáť práve v meste Mobile v Alabame a štát predpokladá, že tu prácu nájde asi päťtisíc ľudí.
Naopak, výber európskej konkurencie v citlivom projekte americkej armády vyvolal úplný rozruch v americkom Kongrese.

Úžas v Kongrese
"Sme zhrození, že naše letectvo sa rozhodlo zadať kontrakt budúcnosti európskemu podniku," citovala stránka Heraldnet.com spoločné vyhlásenie šiestich kongresmanov. Podľa nich je to "úder pre americký letecký priemysel, amerických zamestnancov, ako aj amerických mužov a ženy vo vojsku". Ich rozčúlenie nezmierňuje ani fakt, že na polovici kontraktu sa bude podieľať americká firma a lietadlá sa budú montovať v Alabame.

Nevylučujú teraz, že Kongres si vyžiada vypočutie vedenia letectva, na základe čoho sa takto rozhodlo. Pred tým však vedenie Air Force varuje, pretože by sa celý projekt opäť odložil. Prvýkrát sa musel v roku 2004, keď sa po pôvodnom víťazstve Boeingu prišlo na dohody medzi bývalým zamestnancom firmy a niekdajšou zamestnankyňou Air Force zodpovednou za dohľad nad kontraktom. Navyše, všetky protesty sú podľa letectva neopodstatnené, pretože EADS-Northrop zvíťazili v štyroch zo sledovaných piatich bodov. Ako povedal generál Arthur Lichte, lietadlo EADS pojme oproti tomu od Boeingu viac nákladu (26 paliet len na hlavnú palubu verzus 190 paliet), viac paliva na tankovanie (112,5 t verzus 91 t) či viac ľudí (280 verzus 190), čo znamená v prípade kritickej situácie aj viac prevezených pacientov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 05:25