StoryEditor

Rozvod je dokončený

07.08.2007, 00:00
Nemecký koncern DaimlerChrysler definitívne ukončil alianciu s chronicky stratovou americkou dcérou Chrysler. Koncern v piatok dokončil predaj 80,1 percenta, ktoré za 7,4 miliardy dolárov, v prepočte 178,8 miliardy korún, kúpil finančný investor Cerberus Capital Management.

Nemecký koncern DaimlerChrysler definitívne ukončil alianciu s chronicky stratovou americkou dcérou Chrysler. Koncern v piatok dokončil predaj 80,1 percenta, ktoré za 7,4 miliardy dolárov, v prepočte 178,8 miliardy korún, kúpil finančný investor Cerberus Capital Management.
Zároveň s tým sa zmenila štruktúra vedenia. Vznikla nová správna rada, ktorú tvorí jedenásť členov, medzi nimi sú zástupcovia Cerberusu, Daimleru a niekoľko nezávislých riaditeľov. Podľa vyhlásenia Chrysleru správna rada do funkcie svojho predsedu a výkonného riaditeľa vymenovala Boba Nardelliho, bývalého šéfa spoločnosti The Home Depot. Počas svojho pôsobenia v tejto firme dokázal zdvojnásobiť tržby a rozšíriť aktivity do Mexika a Číny, hoci o veľkú kritiku sa postaral jeho prehnane vysoký príjem -- 124 miliónov dolárov.
Doterajší šéf Chrysleru Tom LaSorda zostúpil do pozície viceprezidenta a je priamo podriadený Nardellimu.

Daimler zaplatí miliardy
No predaj stratovej dcéry vyjde Daimler draho. Podľa denníka Die Welt predaj v tomto roku zaťaží jeho bilanciu sumou tri až štyri miliardy eur, v prepočte 100,1 až 133,5 miliardy korún. Nemecký koncern, ktorého akcionári majú 4. októbra schváliť premenovanie na Daimler AG, navyše sľúbil Chrysleru úver 1,5 miliardy dolárov na splácanie dlhov. Cerberus poskytne päťsto miliónov dolárov, hoci vzhľadom na prehlbujúcu sa krízu na americkom hypotekárnom trhu sa v médiách objavujú správy o jeho problémoch financovať akvizíciu.
Pritom sa Cerberus zaviazal, že splatí miliardové úvery od Daimleru a prevezme náklady na dôchodkové a zdravotné zabezpečenie zamestnancov, ktoré sa podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung odhadujú na sedemnásť miliárd dolárov.
Napriek tomu akcionári aj burzy privítali rozvod. Od februára, keď šéf Daimleru Dieter Zetsche ohlásil predaj Chrysleru, sa trhová hodnota koncernu zvýšila takmer o tretinu na 64 miliárd eur.

Strážca podsvetia
Zamestnanci Chrysleru dúfajú, že meno kupca nepredpovedá ich osud. V Homérovej Odysei je Cerberus trojhlavý pes, ktorý stráži vstup do Hádovej ríše a bráni mŕtvym vrátiť sa do sveta živých.
V každom prípade investor pozná svoj nový prírastok veľmi dobre, keďže poradcom je Wolfgang Bernhard. Ten si v automobilovej brandži získal dobré meno práve reštrukturalizáciou Chrysleru, ktorú vykonal spolu so Zetschem. Pred niekoľkými rokmi mal nastúpiť ako riaditeľ Mercedesu. Keďže otvorene hovoril o problémoch tejto vlajkovej lode Daimleru, znepáčil sa vtedajšiemu prezidentovi koncernu Jürgenovi Schremppovi a musel odísť.
Príležitosť získal vo Volkswagene ako šéf značky VW, no keď do funkcie predsedu predstavenstva nastúpil šéf Audi Martin Winterkorn, firmu opustil. Chrysler mu ponúkol funkciu nevýkonného riaditeľa, no Bernhard ju z osobných dôvodov odmietol. Ako muž v pozadí však podľa nemeckých médií zostáva.

Autá lákajú
Cerberus si mieni Chrysler ponechať. Šéf dozornej rady investora John Snow, ktorý bol tri roky ministrom financií, tvrdí, že americký automobilový priemysel je aj napriek súčasným problémom pripravený na oživenie.
Podľa denníka Handelsblatt záujem Cerberusu o tento sektor dokazujú aj zatiaľ nepotvrdené správy, že firma má záujem o značky Jaguar a Land Rover, ktoré predáva Ford. Okrem toho investor kontroluje aj výrobcu autobusov North American Bus Industries a požičovňu áut Vanguard Car Rental.
Cerberus koncom minulého roka spolu s ďalšími investormi prevzal GMAC, finančnú dcéru General Motors, a s Chryslerom získal aj dobre zarábajúcu finančnú divíziu.

CHRONOLÓGIA
História Chrysleru

1923 -- Walter P. Chrysler nastupuje do Maxwell Motor Company
1924 -- Prvý model Chrysler -- šesťvalcový B-70 Touring
6. jún 1925 -- Walter Chrysler reorganizuje Maxwell na Chrysler Corporation
1928 -- vznikajú značky Plymouth a DeSoto, Chrysler kupuje Dodge Brothers
1934 -- Chrysler ako jeden z prvých vyrába model Airflow podľa princípov aerodynamiky
-- Prvý automobilový aerodynamický tunel na svete
1955 -- vzniká luxusná značka Imperial
1964 -- Chrysler spája britský Rootes Group, francúzsku Simcu a španielsky Barreiros do Chrysler Europe
1978 -- Po problémoch ich predáva francúzskemu PSA Peugeot Citroën
1979 -- Chrysler na pokraji bankrotu, vláda poskytla 1,5 miliardy dolárov
1982 -- Chrysler predáva ziskovú divíziu vojenskej techniky
1987 -- Chrysler kupuje značku Jeep
1990 -- Návrat do Európy, začiatok výroby v Rakúsku
1998 -- Daimler-Benz kupuje Chrysler
1999 -- 2006 -- Chrysler je striedavo v zisku a v strate
2007 -- Daimler predáva Chrysler

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 17:31