StoryEditor

Microsoftu možno pomôže Murdoch

11.04.2008, 00:00
Billovi Gatesovi by s prevzatím druhej najväčšej internetovej spoločnosti mohol pomôcť ďalší miliardár, Rupert Murdoch.

Americký softvérový gigant Microsoft totiž podľa informácií zainteresovaných kruhov začal rokovať so spoločnosťou News Corporation austrálskeho mediálneho magnáta, aby ponuku na Yahoo! podali spoločne. Internetová firma pred pár dňami síce súhlasila s dohodou s Microsoftom, no len pod podmienkou, že firma zvýši ponúkanú cenu 31 dolárov za akciu Yahoo!. Na to však najväčší producent softvéru zatiaľ nepristúpil, ale zvolil cestu okľukou. Prípadná kombinácia troch spoločností by znamenala veľkú zmenu na internetovom trhu, keďže by spojila jedny z najpopulárnejších webových stránok - vyhľadávač Yahoo! so spoločenským portálom My Space patriacim News Corp. a s MSN od Microsoftu.

Reklama Google na Yahoo!

Rozhovory sú podľa New York Times výrazným obratom vo vývoji celého projektu Microsoftu, keďže nie tak dávno ešte Rupert Murdoch oznamoval, že o Yahoo! nemá záujem. Pritom práve Yahoo! zvažovala spojenie napríklad aj s News Corp., aby Microsoftu unikla. Medzitým sa veci zrýchlili aj na strane samej internetovej spoločnosti. Tá v pondelok informovala listom vedenie Microsoftu, že nie je proti prevzatiu, ak firma ponúkne vyššiu cenu. A zdá sa, že na tom trvá. Včera agentúra Reuters informovala, že Yahoo začína testovať reklamnú službu adSense svojho najväčšieho rivala Google. Počas dvoch týždňov bude Yahoo! na svojich stránkach na úkor vlastného reklamného priestoru zobrazovať reklamu zadanú na Google. Test sa však zatiaľ dotkne len americkej verzie druhej najväčšej internetovej firmy. Okrem toho je údajne v pokročilom štádiu rozhovorov o spojení s AOL, online divíziou Time Warner.

Viacerí analytici sa zhodli, že Yahoo! tak zvyšuje v poslednej chvíli tlak na Microsoft, aby predsa len zvýšil cenu. Firma stále ponúka 31 dolárov za akciu tak, ako koncom januára, keď podala ponuku prvýkrát. Keďže však Microsoft plánuje prevziať Yahoo! čiastočne výmenou akcií, vďaka poklesu ich ceny odvtedy sa ponuka de facto znížila na 29 dolárov za akciu. Spoločnosť však zatiaľ viac ponúknuť nemieni, pretože podľa nej Yahoo! nemá šancu získať iného kupca.

Niektorí analytici sú presvedčení, že Microsoft by nemal mať problém zvýšiť cenu na 35 dolárov za akciu, čo by znamenalo zaplatiť za firmu 50 miliárd dolárov. Minimálne v prípade, ak by sa spojil s finančne dobre situovanou News Corp. Yahoo!, však podľa AP údajne stále žiada až okolo 40 dolárov za akciu, čo by ponuku vyhnalo na 55 miliárd dolárov. Ani jedna z menovaných firiem sa k informáciám o svojich krokoch nechcela vyjadriť.

Zbytočné ramená
Aktivita z jednej aj z druhej strany však podľa analytikov ide do rizika. Keďže Google a Yahoo! kontrolujú v USA vyše 80 percent trhu internetového vyhľadávania, akákoľvek aliancia na trhu s online reklamou takmer isto nemôže na regulačných úradoch prejsť.

Podobne však aj Microsoft môže vďaka pokusu spojiť tri silné online médiá naraziť na regulačné orgány. Okrem toho by mohol podráždiť jedného zo svojich partnerov - interaktívny portál Facebook, ktorý je druhým najväčším komunitným portálom práve po MySpace firmy Ruperta Murdocha. Microsoft len pred pár mesiacmi zaplatil za 1,6-percentný podiel v spoločnosti, vďaka ktorej získal exkluzívne práva na predaj reklamy prostredníctvom banerov aj mimo USA, 240 miliónov dolárov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 10:22