Zvolenský Granusan skončil s výrobou nových autobusov ešte pred piatimi rokmi, a aj tie dodal na poľský trh. Dôvodom krachu firmy, ktorá vznikla na základoch závodu Liaz, bol vtedy nepriaznivý kurz dolára oproti slovenskej korune. Ten zohral nepriaznivú úlohu pri nákupe dielcov, ktoré boli súčasťou autobusov montovaných v Granusane.
Spoločnosť SAO Lučenec odhaduje, že v tomto roku dodá na trh okolo 50 autobusov Novoplan vlastnej výroby a asi dva autobusy vyrobené na podvozku Mercedes. Detviansky SlovBus predpokladá, že v tomto roku vyprodukuje spolu 10 autobusov.
Na rozdiel od automobiliek, ktoré u nás zastupujú medzinárodné koncerny so zaručeným odbytom, sú výrobcom vozidiel pre mestskú a diaľkovú hromadnú dopravu výlučne slovenské firmy. Tie vzhľadom na svoju veľkosť v súčasnosti nedokážu zabezpečiť veľký objem výroby a nedisponujú ani sieťou servisných partnerov alebo vlastných servisných stredísk na trhoch, ktoré by mohli byť ich potenciálnymi odberateľmi.
Oba výrobné podniky navyše znížili počet zamestnancov, čo nie je ani do budúcnosti zárukou toho, že by ich produkcia mohla rásť. Zatiaľ čo lučenské SAO v súčasnosti zamestnáva okolo 50 ľudí, v SlovBuse ich zostalo len 25.
"Naša spoločnosť sa v súčasnosti stále nachádza v štádiu vývoja, počas ktorého sa snažíme nájsť optimálne riešenie situácie, v ktorej sa nachádzame vzhľadom na budúcnosť. Sám ešte neviem, ako dopadneme, faktom však je, že máme záujem vo výrobe pokračovať," hovorí konateľ spoločnosti Róbert Trnka.
Spoločnosť v súčasnosti rokuje s niekoľkými potenciálnymi odberateľmi a podľa predbežných odhadov v tomto roku vyrobí sedem diaľkových a tri prímestské autobusy. Vlani opustil brány závodu jeden autobus. Firma pokračuje aj v hľadaní potenciálneho investora a nových odbytísk svojich vozidiel.
Optimisticky nevidí budúcnosť ani generálny riaditeľ spoločnosti SAO Lučenec Ján Kačáni. "Autobusy Novoplan v súčasnosti vyrábame a predávame v spolupráci s naším obchodným partnerom. Keďže náš objem výroby neustále klesal, boli sme nútení prepustiť mnohých zamestnancov. Napriek tomu máme zatiaľ na tento rok zazmluvnené dodávky na 26 autobusov pre podniky mestskej a prímestskej dopravy na Slovensku a naša celková produkcia by mala presiahnuť päťdesiat kusov."
Vzhľadom na finančnú situáciu, v ktorej sa nachádzajú podniky autobusovej dopravy, nemožno očakávať, že sa situácia nejako zmení a dôjde k vysokému nárastu odberov nových autobusov. "Pracujeme na vývoji nového modelu nízkopodlažného autobusu. No na Slovensku je to tak, že ak aj vyviniete kvalitný autobus, všetci vás poklepú po pleci, ale tým sa to končí," sťažuje sa na nedostatočnú podporu slovenských podnikateľov šéf lučenského podniku Kačáni.
Už viac rokov je najväčším dodávateľom nových autobusov na slovenský trh talianska spoločnosť Iveco, ktorá k nám dováža autobusy značky Irisbus. Ich predaj by v tomto roku mal dosiahnuť vyše dvesto kusov, aj to je však oproti vlaňajšku pokles o 35 percent. Napriek tomu je však jej dnešný podiel na našom trhu na úrovni 61,3 percenta. A jej výsledky u nás jednoznačne potvrdzujú, že receptom na úspech je prenikanie na zahraničné trhy.
Celková produkcia Iveca v susednom Česku, kde prevzala výrobcu autobusov Karosa, sa v minulom roku vyšplhala na 2 400 kusov. Z nich až 80 percent bolo určených na export. Aktívna je našom trhu aj česká spoločnosť SOR Libchavy, ktorá postupne zvyšuje svoju produkciu a začína so svojimi vozidlami vyrábanými v bývalom závode na maringotky čoraz viac prenikať do cudziny.
Objem výroby strojárskeho podniku ovládaného finančnou skupinou J&T sa vlani zvýšil o 60 percent na 410 kusov autobusov. A rozbiehať sa v Česku začína aj tretí veľký výrobca, ktorým je spoločnosť Ekobus z Českej Lípy, dodávajúci ekologické autobusy.
Hoci sa už Slovensko ako potenciálny výrobca zahraničných značiek autobusov spomínalo viackrát aj v súvislosti s novým investorom v trenčianskom priemyselnom parku, alebo ponukou na výrobu Irisbusov v SlovBuse, realita je taká, že na veľkého investora v oblasti výroby autobusov ešte stále čakáme. Zatiaľ najreálnejšou sa javí montáž a neskôr aj predaj a výroba amerických autobusov značky BlueBird, o ktorej by sa malo rozhodnúť do konca tohto roka v Košiciach.
StoryEditor
Výroba autobusov naďalej klesá
V tieni boomu výroby osobných áut bojujú výrobcovia autobusov o holú existenciu. Počet autobusov vyrobených na Slovensku stále klesá. Z pôvodných troch výrobcov SAO Lučenec, SlovBus a Granusan sa už venujú produkcii autobusov len prví dvaja.