StoryEditor

Tesco útočí v USA bielo-zeleným logom

05.11.2007, 23:00
Britský maloobchodný reťazec Tesco odštartoval dlho pripravovanú expanziu v USA otvorením prvého obchodného domu. Debut v malom meste asi 120 kilometrov od Los Angeles, sa však neniesol v tradičných bielo-červeno-modrých farbách.

Debut v malom meste Hemet, asi 120 kilometrov od Los Angeles, sa však neniesol v tradičných bielo-červeno-modrých farbách loga a už vôbec nie pod oficiálnym názvom. Značka Fresh & Easy na zeleno-bielom podklade má byť totiž pre Američanov prijateľnejšia.
"Potvrdil nám to prieskum, ktorý sme si dali robiť. Zeleno-biela kombinácia loga a jeho názvu vyšla ako príťažlivejšia," povedala pre HN hovorkyňa britského ústredia Tesca Lisa Kavanah, ktorá sa zúčastnila na otváraní prvého domu za Atlantikom. Napriek tomu nevedela odpovedať na otázku, či sa firma len preto odhodlala k takému razantnému kroku zmeny loga v USA a či farby majú niečo symbolizovať.
Jedným z dôvodov preto môže byť aj nelichotivá mienka o reťazci. "Tesco tu čaká množstvo problémov. Tá značka evokuje na americkom trhu akurát niečo ako kuracia farma. Okrem toho, ľudia podhodnotili rozdiely medzi európskymi a americkými maloobchodmi. Iné sú hodnoty, životný štýl. Američania nie sú zvyknutí nakupovať hotové produkty," ozvalo sa z tábora sympatizantov lídra domácej obchodnej siete Wal-Mart.
Napriek tomu Tesco tento týždeň otvára päť domov v južnej Kalifornii a chce pokračovať v Nevade a Arizone. Podľa vyjadrenia vedenia investujú ročne do rozšírenia siete 250 miliónov dolárov a ešte v tomto roku by počet otvorených obchodných domov mal dosiahnuť 250. Analytici prikyvujú. "Tesco by v priebehu troch rokov mohlo dosiahnuť v USA tržby až jednu miliardu dolárov a získať podiel na trhu v rozsahu 2 až 6 percent," predpovedá analytik Credit Suisse pre denník Financial Times.

Útok "obchodíkmi"
Tesco, ktoré je na Slovensku podľa hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej zastúpené už 56-krát, zatiaľ na americkom trhu prítomné nebolo. Okrem Veľkej Británie a Írska sú jeho hyper- či supermarkety a obchodné domy v Maďarsku, Českej republike, Poľsku, Turecku, dokonca aj v piatich ázijských krajinách - v Japonsku, Malajzii, Južnej Kórei, Thajsku či na Taiwane. No kým v strednej Európe útočí na konkurentov práve hypermarketmi (podľa vedenia spoločnosti poskytujeme svojím hospodárskym rastom vynikajúce príležitosti na expanziu), doma už narazilo na mantinely. Aj tu síce tržby kontinuálne rastú, verejnosť však nesúhlasí s rozširovaním hypermarketov najmä do vidieckych oblastí. Aj preto začalo Tesco "ponúkať" menšie obchodné domy, tzv. Tesco Express, ktoré sa práve veľkosťou stali vzorom pre americké.

Strach z Wal-Martu?
Šéf Tesca Terry Leahy pri príležitosti otvorenia prvého obchodného domu v USA neskrýval, že cieľom je rozvíjať sa na americkom trhu. Ako však naznačil, nepôjde - aspoň nie spočiatku - o zápas s Wal-Martom. Napokon, zjavné je to už pri porovnaní. Fresh & Easy, ktorý je plochou štvrtina Wal-Martu, pôsobí ako "obchodík". Okrem toho, obchodné domy by mali byť skôr v centrách menších miest, kde je aspoň 15-tisíc obyvateľov, a nie na okraji veľkomiest, čo preferuje Wal-Mart.
Najväčší svetový maloobchodný reťazec sa pritom s nevôľou pozerá na britské plány expanzie. Do boja dokonca nasadil bývalého riaditeľa Tesca pre zahraničné operácie Davida Wilda, ktorý v súčasnosti pracuje pre Wal-Mart. Skupina pritom už niekoľko rokov pôsobí aj na Britských ostrovoch ako spoločnsť Asda, no Tesco tam v predajnosti neprekonala.
"Napriek súčasnej nepriaznivej ekonomickej situácii sme si všetko spočítali. Na tento trh sme sa snažili preniknúť už niekoľko rokov, firma investovala značné prostriedky do vývoja predajného formátu. Z Wal-Martu strach nemáme, tvrdí hovorkyňa Tesca Lisa Kavanah.
Podľa regionálneho šéfa Fresh & Easy Tima Masona idú útočiť nízkymi cenami za základné potraviny a predovšetkým ponukou biopotravín. To sa týka aj hotových výrobkov. Reťazec je totiž presvedčený, že postupne Američania na chuť britskej ponuky prídu. "Okrem grilovaných kurčiat, chrumkavej pizze, budú to čučoriedkové mafiny, cestovinové šaláty pripravené priamo na mieste,d enne spolu ponúkneme 3 000 čerstvých produktov," spresnil Mason s tým, že vo väčšine pôjde o biopotraviny.
Práve tie môžu byť účinnou zbraňou voči Wal-Martu. No pravdou je, že kedysi skôr nepotravinový reťazec sa za posledné roky preorientoval a zvyšuje predajnosť dokonca aj "zdravých" potravín. V tejto oblasti sa pritom Tesco musí pripraviť aj na ďalšiu konkurenciu - reťazcov Whole Foods a Trader Joe´s.

Hospodárske výsledky Tesca za prvý polrok
Ukazovatele v mld. libier medziročný rast (v %)
Hrubý zisk 1,29 18
Celkové tržby 24,7 9
Tržby na britskom trhu 18,3 5
Tržby v zahraničí 6,4 22

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 22:08