StoryEditor

Na trhu víťazí britská sieť

18.06.2007, 00:00
Podľa prieskumu nákupných preferencií v strednej a východnej Európe Shopping Monitor agentúr Incoma Research a GfK boli koncom minulého roku predajne Tesco hlavným nákupným miestom rýchloobrátkového tovaru pre 12 percent obyvateľstva tohto regiónu.

Tesco je najpreferovanejším obchodným reťazcom na trhoch Vyšehradskej štvorky. Do Tesca mierilo pravidelne za nákupmi približne 7,4 milióna zákazníkov.
Podľa Zdeňka Skálu z Incoma Research si Tesco na spoločnom trhu Slovenska, Česka, Maďarska a Poľska vybojovalo prvenstvo prvýkrát. Domnieva sa, že pod nárast celkových preferencií Tesca sa podpísala medzinárodná expanzia britského hráča na trhoch všetkých štyroch štátov V4.
V uplynulých rokoch pritom prvá priečka na teritóriu štyroch krajín patrila poľskému diskontnému reťazcu Biedronka. Ten síce, na rozdiel od Tesca prítomného vo všetkých štyroch krajinách, na slovenskom, poľskom či maďarskom trhu nepôsobí, ale jeho výrazný podiel na početnom trhu v Poľsku mu stačil na celkové prvenstvo v stredoeurópskom priestore. V závere minulého roku obchody siete Biedronka totiž uviedlo ako hlavné miesto nákupov rýchloobrátkového tovaru len 10 percent respondentov. Tento podiel tak reťazcu stačil na druhé miesto.
Hoci sila spotrebných družstiev, najmä v porovnaní s nadnárodnou konkurenciou, nie je na trhoch jednotlivých štyroch krajín rovnaká, Incoma Research a GfK považujú obchod spotrebných družstiev za zaujímavý fenomén. Predajne družstiev totiž na spoločnom trhu krajín V4 označilo za miesto hlavného nákupu takmer 9 percent populácie.
Na trhoch Vyšehradskej štvorky majú silnú obľubu aj diskonty, ktoré patria do skupiny Schwarz. Kaufland uvádza ako hlavné miesto nákupov 5,4 percenta a Lidl 5 percent stredoeurópskych zákazníkov. Diskontné obchody Plus, ktoré patria do skupiny Tengelmann, preferuje len o niečo menší podiel zákazníkov spoločného stredoeurópskeho trhu. Slovenský trh pritom, na rozdiel od českého, poľského či maďarského, expanzia skupiny Tengelmann, ktorá prevádzkuje okrem diskontov Plus aj hobbymarkety OBI, zatiaľ obišla.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 21:21