Finančná kríza si našla svoju prvú obeť na Slovensku. Na nepriaznivý vývoj na globálnych trhoch zareagoval najcitlivejšie automobilový priemysel. Náš najväčší exportér, spoločnosť Volkswagen Slovakia, prichádza s núdzovým plánom. Podľa vysokopostaveného zdroja pracujúceho v tomto odvetví musí firma pristúpiť k zníženiu produkcie o desať percent. Jej zamestnanci sa navyše môžu ,tešiť’ na dlhšie vianočné dovolenky. Dnes je už zrejmé, že brány fabriky sa pred sviatkami zatvoria o týždeň skôr, ako bolo v pláne. Ak bola teda tohtoročná produkcia Volkswagenu odhadovaná na úrovní 240-tisíc kusov, jej desaťpercentný pokles počas posledných troch mesiacov by ju mohol znížiť o šesťtisíc áut. "To, že budeme čiastočne znižovať produkciu, je pravda, aj v rámci koncernu však ešte prebiehajú diskusie, ktorých závodov a modelov sa to dotkne,“ potvrdil ešte včera ráno do telefónu pracovník externej komunikácie Volkswagenu. Poobede však už bola situácia iná a nedočkali sme sa ani odpovedí na to, o koľko kusov menej áut Audi Q7 a Škoda Octavia závod Volkswagenu v Bratislave vyrobí.
"Terajšia makroekonomická situácia je aj pre Volkswagen veľkou výzvou. Možné výkyvy vo výrobe dokážeme v závode Volkswagen Slovakia vyrovnať našou vysokou produktivitou. Z toho dôvodu sme spoločne so zástupcami zamestnancov prispôsobili naše portfólio zmenových modelov, aby sme dokázali flexibilne reagovať na trhovú situáciu. Našou prioritou je zachovanie zmennosti a zabezpečenie zamestnanosti pre naše pracovníčky a pracovníkov,“ znela oficiálna odpoveď Miriam Repiskej z komunikačného odboru Volkswagen Slovakia.
Výpadok produkcie HDP neohrozí
Podľa slov Vladimíra Vaňa, analytika Volksbank, je práve súčasné obdobie stagnácie časom, kedy dôjde k diferenciácii medzi jednotlivými závodmi koncernu Volkswagen. Rast cien benzínu a ďalšie negatívne trendy sa odrazili na dopyte po vozidlách typu SUV. Potvrdzuje to i zdroj, podľa ktorého sa výpadok v produkcii má dotknúť hlavne modelu Audi Q7. Produktový mix bratislavského závodu môže byť problémom. "PSA a Kia vyrábajú modely, ktoré sú vhodnejšie pre obdobie stagnácie,“ tvrdí Vaňo a zároveň dodáva, že práve túto výhodu by mohli automobilky v budúcnosti využiť.
Analytici sa zhodujú na tom, že predpokladané 10-precentné zníženie produkcie domácej automobilovej jednotky nebude mať vážne následky pre tvorbu hrubého domáceho produktu. "Očakávaný rast hrubého domáceho produktu za tento rok na úrovni 5,3 až 5,9 percenta tento výkyv neohrozí. Citeľnejšie sa to odrazí v bilancii zahraničného obchodu,“ povedal pre HN Vaňo. Jeho slová potvrdila i Mária Valachyová, analytička Slovenskej Sporiteľne. Vaňo zároveň pripomína, že súčasná situácia potvrdzuje tvrdenia, podľa ktorých bude hospodársky rast zraniteľnejší po tom, čo veľkí zahraniční investori naplnia kapacity svojich prevádzok. Na druhej strane, odvetvia s vysokou pridanou hodnotou sa nemusia obávať o svoje prežitie, keďže na Slovensku na rozdiel od našich susedov rastie produktivita dynamickejšie ako mzdy.
Konkurenti zatiaľ bez zmien
Spoločnosť Kia Motors Slovakia zatiaľ svoje výrobné plány nemení. "Do konca roka chceme vyrobiť predpokladaných 210- až 220-tisíc áut,“ potvrdil pre HN hovorca firmy Dušan Dvořák. To, či sa súčasné negatívne trendy odrazia v budúcoročnej produkcii, ešte žilinská fabrika nevie posúdiť. Predaj jej modelov stále rastie, najmä vďaka dopytu v Rusku a v západnej Európe. Aj preto v Kii očakávajú zvýšenie tržieb v porovnaní s vlaňajšími 55 miliardami korún. Presné odhady tempa rastu zatiaľ v automobilke nepoznajú. Zamestnanci závodu sa o svoje miesta nemusia obávať. Podľa slov Dvořáka juhokórejský investor plánuje rozšíriť výrobu. "V roku 2010 spustíme produkciu modelu, ktorý bude absolútnou novinkou,“ spresnil.
Bez reštrikčných zásahov do produkcie ukončí tento rok aj PSA Peugeot Citroën. Nezmenený plán vyrobiť dvestotisíc kusov nových vozidiel pre HN potvrdil hovorca spoločnosti Peter Švec. K zámerom francúzskeho koncernu na budúci rok sa odmietol vyjadriť.
Najvyšší upokojujú situáciu
Generálny riaditeľ skupiny Volkswagen Martin Winterkorn ešte včera upokojoval Jóbove zvesti pozitívnymi vyhliadkami. Na autosalóne v Paríži potvrdil zámery európskeho automobilového gigantu mierne zvýšiť odbyt a tržby. "V tomto roku zostávame na pôvodných číslach,“ vyhlásil Winterkorn. Volkswagen si začiatkom tohto roka dal za cieľ dosiahnuť rekord v tržbách, zisku a počte predaných áut.
Ako prvý verejne priznal možné problémy juhokórejský Hyundai. Viceprezident Hyundai Motor Europe Allan Rushforth včera predniesol znížený odhad predaja svojich áut v Európe. "Pôvodne sme očakávali rast odbytu v tomto roku o 18 percent. Dnes budeme radi, ak zostane na vlaňajšej úrovni,“ predpovedá Rushforth.