StoryEditor

Rušňovodiči ohrozia firmy

08.08.2007, 00:00
V Nemecku sa schyľuje k novému štrajku. Keďže odbory rušňovodičov sa nedohodli so železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn, odhlasovali štrajk, ktorý sa má začať zajtra a spočiatku zasiahne iba nákladnú dopravu.
V článku je graf   

Presný termín časovo ohraničeného štrajku však odbory zverejnia až tesne pred jeho začiatkom, aby DB nemohol prijať protiopatrenia. Podľa denníka Die Welt však saský súd zakázal odborom vyhlásiť štrajk v tejto spolkovej krajine, hoci jeho rozhodnutie sa týka iba regionálnych vlakov a nemá dosah na ostatné spolkové krajiny.

Škody za stovky miliónov
Podľa Handelsblattu sa po Nemecku denne pohybuje takmer päťtisíc nákladných a tisíc osobných vlakov. Nemecký inštitút pre ekonomický výskum (DIW) odhaduje, že v prípade odstavenia nákladnej dopravy by národnému hospodárstvu vznikli škody 167 miliónov eur, v prepočte 5,6 miliardy korún, ak sa pridá aj osobná doprava, škody by sa zvýšili o ďalších päťsto miliónov eur.
DB prijal určité opatrenia, aby aspoň v obmedzenom rozsahu bol schopný plniť svoje záväzky, napríklad, nasadením neorganizovaných alebo nedávno penzionovaných rušňovodičov či inštruktorov. Vedenie má údajne alternatívny rozpis služieb, aby v kritickom čase nepracovali rušňovodiči, organizovaní v GDL, píše ďalej Die Welt. Ak by nákladné vlaky zostali stáť na otvorenej trati, rušňovodičov čakajú nepríjemné následky.
Keďže štrajk môže spôsobiť omeškania aj v osobnej doprave, spoločnosť vytvorila telefonické centrum, kde päťsto zamestnancov bude 24 hodín denne poskytovať informácie o vlakových spojeniach. O vlakoch sa budú môcť cestujúci a firmy informovať aj pomocou mobilných telefónov s technológiou WAP.

Firmy sa boja
Spolkové združenie surovinového hospodárstva, nákupu a logistiky (BME) očakáva problémy so zásobovaním predovšetkým kovospracujúceho sektora. Prezident BME Holger Hildebrandt pre denník Die Welt upozornil, že cestná nákladná doprava už teraz pracuje na hranici svojich kapacít a lodná doprava ponúka možnosti iba pre určité druhy tovarov. Podľa neho väčšina spoločností dokáže zvládnuť jedno- až dvojdňový štrajk, potom už ovplyvní zásobovanie. V prípade dlhšieho štrajku najväčšie problémy očakáva v banskom, chemickom, potravinárskom a automobilovom priemysle.
Ani samotné spoločnosti zatiaľ nemajú jasno v dôsledkoch. Ako HN povedal hovorca nemeckého Volkswagenu, keďže odbory ešte neposkytli konkrétnejšie informácie o štrajku, nemôžu odhadnúť jeho dôsledky na činnosť tovární. Podľa hovorcu U.S. Steel Košice Jána Baču monitorujú situáciu a spolupracujú so zákazníkmi, aby nedošlo k prerušeniu dodávok.
Porsche varuje pred veľkými škodami, keďže dodávky karosérií do lipskej továrne sú úplne závislé od železnice a automobilka nie je schopná krátkodobo presunúť dopravu na cesty. V prípade dlhodobejšieho štrajku hrozí úplné zastavenie produkcie od polovice augusta, píše Handelsblatt.
V podobnej pozícii je aj BMW, ktorému sa v polovici augusta končí celozávodná dovolenka. Hoci sa snaží získať kamióny, nie je to ľahké, pretože o to isté sa pokúšajú aj ďalšie firmy. Z 3 500 áut, ktoré BMW denne vyrobí v Nemecku, sa vyše polovice prepravuje k predajcom po železnici.

Ultimátum
Odbory dali železniciam ultimátum. Ak by včera do 18. hodiny predložili novú ponuku, GDL by odložil alebo úplne odvolal štrajk. No DB odmietol túto výstrahu s tým, že nepredloží žiadnu novú ponuku a hrozí mu tak najväčší štrajk za pätnásť rokov.
Spoločnosť poukázala na ponuku z piatka, ktorá podľa personálnej riaditeľky Margret Suckaleovej nestála odborom ani za jediný pohľad. Suckaleová si myslí, že odbory tvrdohlavo odmietajú akékoľvek rokovania a opakujú nereálne požiadavky. "Máme dojem, že vedeniu GDL ide len o jedno: za každú cenu vyhlásiť štrajk," tvrdí pre denník Die Welt.
Odbory žiadajú pre 12-tisíc zamestnancov rušňovodičov zvýšenie platov o 31 percent a vlastnú tarifnú dohodu. Podľa Predstavenstva DB by však požiadavky GDL stáli dvojnásobne viac než dohoda o zvýšení o 4,5 percenta pre 130-tisíc ľudí.
Kritika sa ozýva aj z radov expertov. DIW upozorňuje, že akákoľvek požiadavka nad sedem percent je prehnaná a nebezpečná. Podľa nej GDL nemôže mať záujem na tom, aby železnice pre prehnané požiadavky museli rušiť 1 500 pracovných miest ročne.


menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 23:41