StoryEditor

Dovolenkovať doma budeme lacnejšie

02.06.2009, 00:00
Cestovný ruch. Podnikatelia sa predbiehajú v zľavách, akciách a zvýhodnených pobytoch.

Mnohí Slováci v blížiacej sa letnej sezóne uprednostnia domáce strediská cestovného ruchu a kvôli šetreniu si odpustia dovolenku v zahraničí. Väčšina tuzemských turistických destinácií preto pripravuje množstvo noviniek, atrakcií a lákadiel, aby si z koláča odkrojili čo najväčší diel. Tak ako v iných oblastiach, aj v cestovnom ruchu nastúpili najrôznejšie zľavy, akcie a zvýhodnenia. Dovolenka doma sa počas letnej sezóny bude dať obstarať aj o tretinu lacnejšie ako vlani.

Od mora...
Podľa Zuzany Nemcovej zo Slovenskej agentúry pre cestovný ruch klesol záujem Slovákov o zahraničné dovolenky približne o tretinu. "Je vysoký predpoklad, že časť týchto klientov využije dovolenku na Slovensku. Presné odhady však nie sú možné, pretože domácu dovolenku si väčšina ľudí organizuje individuálne, bez využitia služieb cestovných kancelárií,“ tvrdí Nemcová. Väčšina podnikateľov v cestovnom ruchu však v porovnaní s vlaňajškom ponúka viac balíkov služieb, akcií a rôznych zliav, aby boli čo najviac konkurencieschopní napríklad v porovnaní s pobytmi pri mori.

...do hôr
Slovákov lákajú najmä hory. Tam síce cítia mierny úbytok návštevníkov, ale podľa väčšiny oslovených podnikateľov nie je situácia nijako dramatická. "Situácia v obsadenosti je u nás porovnateľná s rovnakým obdobím vlaňajška. Rozdiel vidím akurát v tom, že ľudia viac preferujú skôr predĺžené víkendy na úkor týždňových a dlhších pobytov,“ vysvetľuje šéf Združenia turizmu Terchová Ladislav Hanuliak.

Inú skúsenosť má Martin Brunovský z cestovej kancelárie Limba, ktorá sa zaoberá rezerváciou ubytovania v domácich i zahraničných chatách, hoteloch, penziónoch, kúpeľoch a iných strediskách cestovného ruchu. "Počet zahraničných klientov prichádzajúcich na Slovensko klesá. Najmä pre ľudí z okolitých krajín dovolenka u nás zdražela. Kurzové rozdiely pre nás predstavujú vážny problém. Či tieto výpadky nahradia turisti zo Slovenska, dnes ťažko predpovedať,“ dodáva Brunovský.

Úbytok poľskej a českej klientely cítia aj v Kúpeľoch Rajecké Teplice. "V kúpeľníctve sa pokles návštevnosti všeobecne pohybuje v rozpätí od 15 do 25 percent, v niektorých prípadoch i viac. My našim klientom vychádzame v ústrety rôznymi zľavami, ktoré dosahujú 20 až 35 percent,“ vysvetľuje marketingový a personálny riaditeľ Pavel Balcárek. Vyšší štandard kúpeľných domov poskytujú aj ľuďom, ktorých na pobyt vysielajú zdravotné poisťovne.

Množstvo lákadiel pripravuje na leto i združenie cestovného ruchu Klaster Liptov. "V časoch, keď ľudia zvažujú svoje výdavky na dovolenku, chceme dať Slovensku odkaz, že sa aj doma - na Liptove - dá stráviť plnohodnotná dovolenka plná zážitkov za rozumnú cenu,“ hovorí riaditeľka Iveta Niňajová. Prostredníctvom zľavovej karty Liptov Region Card budú môcť turisti využívať najrôznejšie zľavy vo viac ako 30 atrakciách zahŕňajúcich akvaparky, lanové dráhy, raftovanie a pod.

O úspech tohtoročnej letnej sezóny sa zatiaľ príliš neobávajú ani na termálnych kúpaliskách. Napríklad v Podhájskej pri Nových Zámkoch majú ubytovacie kapacity vyťažené na 80 percent, hoci sa hlavná turistická sezóna ešte nezačala. "Aj na júl a august máme už obsadených zhruba dve tretiny kapacít. Skúsenosti z minulých rokov navyše ukazujú, že mnoho záujemcov o pobyt sa rozhoduje až na poslednú chvíľu, takže sa nedostatku turistov neobávame,“ hovorí riaditeľ Termálneho kúpaliska Podhájska Jozef Barcaj. Domácich i zahraničných záujemcov chcú pritiahnuť i moderným štvorhviezdičkovým autokempingom, ktorý otvoria koncom júna.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 05:50