StoryEditor

Jazdené autá prestávajú vynášať

03.09.2008, 00:00

Na pozadí strát jedného z najväčších predajcov automobilov v strednej Európe AAA Auto môžu byť výraznejšie zmeny na trhu s ojazdenými autami. Napriek tomu, že predajcovia hovoria o pomalšom raste, trend nákupu jazdených vozidiel začína u nás stagnovať. Ponuku totiž kompenzujú nové autá. Hoci sa predajcovia od nižších predajov dištancujú, v porovnaní s vlaňajškom sa zhruba štvortisícový rozdiel medzi novými a jazdenými vozidlami v tomto polroku znížil podľa Združenia automobilového priemyslu len na niekoľko stoviek.

Predajcom ojazdených áut pri stále sa zvyšujúcej konkurencii klesá marža, ktorú si na predávané vozidlá určujú. Nasvedčujú tomu aj zisky jedného z najväčších predajcov u nás, spoločnosti AAA Auto. Hoci podľa Miroslavy Ryškovej, PR špecialista slovenskej pobočky spoločnosti, "si aj napriek stagnujúcemu trhu a klesajúcemu predaju spoločnosť udržala slušnú ziskovú maržu na predané auto“. Celková čistá strata za prvý polrok roku 2008 dosiahla hodnotu 7,8 milióna eur, teda takmer 237 miliónov korún. K nej sa však pridal súčasný stav firmy, ktorá sa snaží revitalizovať svoje zisky.

Kým AAA Auto počíta rozdiely v medziročných stratách, iní predajcovia situáciu vidia ružovejšie. "V súvislosti s predajom jazdených áut sme nezaznamenali žiadny pokles,“ tvrdí Petr Plevač, hovorca spoločnosti Darex. Pripúšťa, že očakávaný nárast nebude v tomto roku dramatický, pomôcť má tomu nová bratislavská pobočka, od ktorej si Darex sľubuje lepšie čísla. Plevač však pripúšťa, že terajšej situácii na trhoch negatívne pridávajú menší predajcovia a individuálny dovoz áut. Tejto teórie sa pritom drží aj AAA Auto.

"Vývoj na trhu ojazdených automobilov na Slovensku musíme dať do konfrontácie s počtom individuálnych dovozov. Vplyvom nárastu priameho individuálneho dovozu predaj ojazdených automobilov klesá,“ tvrdí Ryšková. Dodáva, že druhým faktorom, ktorý ovplyvňuje predaj ojazdených vozidiel, je nárast predaja nových áut ovplyvnený zmenami cien a posilnením slovenskej koruny oproti euru. Za posledný rok ceny ojazdených áut klesli priemerne v celej skupine o päť až sedem percent.“

Najviac to podľa nej postihlo vozidlá drahšie, ako aj novšie autá. Tých sa totiž začína predávať viac aj v samotných bazároch, ktoré tak chcú kompenzovať ponuku autorizovaných predajcov nových áut. S predajom jazdených áut značky Škoda sa tak na trhu už neuživí žiadny predajca. Na takéto autá je totiž aj najnižšia marža. Osemdesiattisícovú Fabiu konkrétne AAA Auto predáva len s desaťtisícovým navýšením. Napriek tomu spoločnosť tvrdí, že sa jej "darí v segmente asi pätnástich najpredávanejších modelov, na ktoré sa sústredí a ktorých ceny príliš nespadli. Ide hlavne o menšie a úsporné vozidlá žiadaných značiek“.

Boj na trhu priznáva aj Martin Barborka, výkonný manažér spoločnosti Autovia, ktorá ponúka jazdené vozidlá prostredníctvom internetu. "Naši klienti, ktorí sú predajcami jazdených vozidiel na Slovensku, v tomto roku nezaznamenali žiadny výrazný pokles ani nárast predaja. Pokles však zaznamenali niektorí predajcovia predovšetkým vznikom ďalšej konkurencie v príslušnom kraji či zvýšeným dovozom zo zahraničia.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 08:26