StoryEditor

Avtovaz otvára Renaultu cestu na automobilový trh budúcnosti

03.03.2008, 23:00

Okrem zmien na poste hlavy štátu zaznamenal v týchto dňoch v Rusku veľké zmeny aj tunajší automobilový priemysel. Do najväčšieho ruského výrobcu Avtovaz, ktorého najznámejším produktom je Lada, vstúpil zahraničný investor. Francúzska automobilka Renault podpísala v piatok s vedením Avtovazu dohodu o partnerstve, v rámci ktorého za 1,17 miliardy dolárov (takmer 25 miliárd korún) kúpi v ruskej firme 25 percent plus jednu akciu. Podľa Moscow Times, ktoré sa odvolali na šéfa firmy Rostechnologia Sergeja Čemezova, prvý milión zaplatia ihneď, zvyšné peniaze do roku 2010 v závislosti od výsledkov Avtovazu v rokoch 2008 až 2009. Rostechnologia bola cez svoju dcérsku firmu Rosoboronexport stopercentným vlastníkom Avtovazu. Po predaji spomínaného podielu Renaultu im ostalo ešte takmer 75 percent akcií, z ktorých ďalších 25 percent plánuje firma uviesť do konca roka na burzy cenných papierov v Moskve a Londýne.

Šanca na návrat Lady
Ako informovala BBC, pre Ladu zo znamená výrazné oživenie a zároveň koniec problémov s dlhmi, keďže časť z peňazí použijú na ich splácanie. "Renault spolu v aliancii s Nissanom urýchli oživenie značky Lada v Rusku na rozdiel od mnohých iných, ktorí kupovanú firmu iba využijú ako odrazový mostík pre svoje nové produkty," povedal Paul Newton, analytik pre automobilové trhy zo spoločnosti Global Insight.
Ešte pred niekoľkými rokmi sa Avtovaz podieľal na domácej produkcii áut 70 percentami. Za ostatné roky sa však Rusi začali viac orientovať na populárnejšie zahraničné značky. Už v roku 2006 klesol podiel všetkých ruských značiek na 44 percent, ktoré v minulom roku zahraničie stlačilo opäť, a to na 32 percent. Konkurencia Avtovazu ako Gaz a Severstaľ-Auto preto už skôr začala spolupracovať so zahraničnými firmami. Ako informovala BBC, Severstaľ spolupracuje s Fiatom, firmou SsangYong a Isuzu a Gaz s kanadskou Magnou. Pre značku Lada prišla preto injekcia od Renaultu v najlepšej chvíli.
Cez Rusko do svetovej trojky
Pre Renault to zasa bude znamenať možnosť posunúť sa v rámci svojej aliancie s Nissanom na tretie miesto medzi svetovými automobilkami. Zatiaľ je aliancia Renault-Nissan s ročným predajom 6,16 milióna áut piata po GM, Toyote, Forde a Volkswagene. Po dokončení prevzatia by sa ku koncu tohto roka mohla dostať s produkciou už k hranici sedem miliónov áut, keďže Avtovaz v súčasnosti vyrába okolo 770-tisíc áut ročne. Do roku 2012 pritom plánuje produkciu v ruskej automobilke zvýšiť na 1,5 milióna áut.
Okrem toho vstup do Avtovazu umožní Renaultu prienik na najrýchlejšie rastúci automobilový trh v Európe. Podľa analytikov totiž do konca budúceho roka predstihnú Rusi Nemecko ako najväčšieho producenta áut na starom kontinente. Pre niektoré ázijské automobilky sa už aj jednotkou v produkcii ich áut stali. Toyota, Nissan, Kia, SsangYong alebo Subaru už v Rusku predávajú viac áut než v ktorejkoľvek z európskych krajín a čoskoro to bude prípad aj Mazdy a Suzuki.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2022 20:44