StoryEditor

Spor za EADS sa obracia proti McCainovi

12.03.2008, 23:00

Americký výrobca lietadiel Boeing podal v utorok oficiálny protest proti rozhodnutiu armádneho letectva zadať kontrakt na dodávku prvej zásielky tankovacích lietadiel konkurenčnému európskemu konzorciu EADS. Firma informovala, že podala protest Vládnemu zúčtovaciemu úradu (GAO) pre "nezrovnalosti" v súťaži. "Máme vážne obavy najmä vzhľadom na nesúlad v požiadavkách," povedal pre USA Today viceprezident Boeingu Mark McGraw. Spor, ktorý sa ukazuje ako najväčší politický zápas Boeingu za posledné desaťročia, môže dokonca zasiahnuť aj prezidentské voľby. V kauze totiž figuruje aj republikánsky kandidát na prezidentský úrad John McCain.
EADS zákazku potrebuje
Kontrakt na dodávku prvých 179 tankovacích lietadiel, ktoré majú vymeniť zastarané modely KC-135, má hodnotu 35 miliárd dolárov (730,8 miliardy korún) a je druhým najväčším obstarávacím projektom v histórii armády USA. Boeing svoj protest stavia najmä na tom, že Air Force vybrala EADS najmä pre vyhovujúcejšiu veľkosť lietadla, a tým prepravnú a tankovaciu kapacitu. Podľa Boeingu sa však na začiatku tendra zdalo, že Air Force chce lietadlá kapacitne podobné modelu KC-135. "Ak by z podmienok bolo jasné, že žiadajú veľkokapacitné lietadlo, nemali sme problém ponúknuť model B-777," povedal šéf Divízie integrovaných bezpečnostných systémov Boeingu Jim Albaugh. Boeing namiesto toho ponúkol menší model B-767.
Šéf EADS Louis Gallois odmieta, že by konzorcium vyhralo omylom. "To nie je náhoda, že sme vyhrali, ak vezmeme do úvahy, že sme získali aj päť predchádzajúcich medzinárodných kontraktov pre tankovacie lietadlá," povedal Guardianu.
Európska spoločnosť pritom vážne potrebuje túto lukratívnu zákazku v USA. Práve v deň, keď Boeing podal sťažnosť, oznámil EADS prvú stratu za ostatných päť rokov. Za rok 2007 zaznamenal stratu 446 miliónov eur (14,4 miliardy Sk) oproti zisku 99 miliónov eur za predchádzajúci rok. Za tieto výsledky sú v najväčšej miere zodpovedné zvýšené náklady na výrobu vojenského dopravného lietadla A400M a na prepracovanie stredne veľkého lietadla novej generácie A350-XWB. Práve po získaní zákazky v USA firma upozornila, že jej budúce možnosti sa výrazne zlepšili.
Boeing v prezidentskom súboji?
Či ju však naozaj získa, v tom ešte istotu nemá. GAO má teraz sto dní na rozhodnutie. Aj keď nie je veľká šanca, že sa k Boeingu prikloní (podľa denníka Guardian za minulý rok sa úrad priklonil na stranu sťažovateľov len v 27 percentách), Američania majú ešte ďalšie eso v rukáve. Tým sú kongresmani. Predseda Výboru pre vhodnosť armádnych projektov John Murtha už varoval, že výbor môže zastaviť financie pre projekt. "Tento program nepodporíme," povedal predstaviteľom armády.
Projekt tankovacích lietadiel sa zároveň môže stať ďalšou horúcou témou v boji o prezidentské kreslo. Boeing už totiž v roku 2004 tento kontrakt získal, no do tendra vstúpil John McCain, ktorý poukázal na korupciu pri udeľovaní zákazky, keďže zamestnankyňu Air Force, zodpovednú za obstarávanie, v čase, keď ešte dohliadala na kontrakty, prijímali do Boeingu. Tender bol zrušený a bol vypísaný nový. Ten teraz získal EADS.
Najmä demokrati to môžu vytiahnuť v predvolebnom boji. Obaja prezidentskí kandidáti, Hillary Clintonová aj Barak Obama, odsudzujú rozhodnutie Air Force. Podľa USA Today dokonca aj republikáni kritizujú vtedajšie konanie McCaina, aj keď zástupcovia spotrebiteľov a antikorupčné organizácie ho schvaľujú. "Som si istý, že o prípade Boeing budeme ešte (v predvolebnej kampani) počuť," povedal republikán Todd Tiahrt. "A to hlavne od demokratov."

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 03:04