Pre mnohých Rakúšanov nemusí byť pohľad cez rieku Moravu a Dunaj práve zaujímavý, keďže svojho "chudobného suseda" považujú skôr za zásobáreň lacnej pracovnej sily. No oblasti okolo centier automobilového priemyslu v Bratislave a Trnave sú hospodársky čoraz silnejšie a z dlhodobého hľadiska sa môžu stať stredobodom záujmu aj rakúskych dodávateľských podnikov z pohraničných regiónov.
Hlavnú úlohu v rozvoji týchto oblastí hrá Volkswagen Slovakia, ktorý v roku 1991 prevzal areál Bratislavských automobilových závodov (BAZ) a so svojimi 10 tis. zamestnancami sa medzičasom stal najväčším zamestnávateľom v krajine. Člen predstavenstva Karl Peter Wilhelm pre denník Die Presse uviedol, že v rámci koncernu sa slovenská dcéra, ktorá včera oslávila prvý milión vozidiel, rozvíja najrýchlejšie. Ako HN v mene VW informovala agentúra VYV, jubilejným bol model VW Touareg, ktorý sa vyrába iba v Bratislave a slovenskí dodávatelia zabezpečujú takmer 60 % subdodávok. Podiel VW na vývoze krajiny je v súčasnosti 17,8 %.
Tento koncern priam magneticky priťahuje aj ostatných investorov. Napríklad, úspech nemeckého investora ovplyvnil rozhodnutie francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën o vybudovaní továrne v Trnave, ktorá má od roku 2006 vyrábať 300 tis. vozidiel ročne. To pritiahne aj celý rad dodávateľských podnikov.
Na západnom Slovensku sa už dnes sústreďuje výroba pre automobilový priemysel. Jedným z dodávateľov je nemecká spoločnosť Boge, ktorá v Trnave už tri roky vyrába diely do tlmičov vibrácií a hluku pre rôzne značky. Predstaviteľ firmy Markus Schmidt poukazuje najmä na vysokú kvalifikáciu pracovnej sily v tomto regióne. Podľa jeho slov rozhodujúcim faktorom pre rozhodnutie o investícii na Slovensku neboli mzdové náklady, ale v porovnaní so západnými krajinami výrazne vyššia pružnosť pracovnej sily, napríklad z hľadiska pracovného času.
Najjasnejším dôkazom však je priemyselný park v Lozorne, v ktorom sídlia významní dodávatelia Volkswagenu, napríklad Johnson Controls (autosedačky), Hella Behr (predné čelo), Brose (mechanika dverí) či Lear (vnútorné obloženie dverí, kufra a strechy). Podľa informácií VYV slovenský závod preinvestoval v priemyselných parkoch Lozorno, Kuster a Plastic Omnium vyše 13 mld. Sk.
Vzhľadom na prudký ekonomický rozvoj Západoslovenského kraja sa však začal prejavovať nedostatok pracovnej sily, takže už v polovici 90. rokov vybudoval menšiu továreň na strednom Slovensku. VW Slovakia preto motivuje aj ostatných dodávateľov, aby sa sústredili na ostatné časti krajiny. Ochota Slovákov sťahovať sa je totiž obmedzená nedostatočnou ponukou bytov, takže z hľadiska VW nemá význam lákať novú pracovnú silu do západnej časti SR a je výhodnejšie "priniesť prácu k ľuďom".
StoryEditor