StoryEditor

Na webe sme utratili dve miliardy

12.02.2008, 23:00
Slovenským internetovým predajniam vlani ich zákazníci naklikali objednávky v dvojnásobnej hodnote ako v roku 2006. Ich dvoj- až 2,2-miliardové tržby boli oproti predchádzajúcemu roku o 80 až 120 percent vyššie.

Odhaduje to Slovenská asociácia pre elektronický obchod. Štyri najväčšie virtuálne obchodné domy Hej.sk, Mall.sk, Martinus.sk a Pelicantravel.com vlani zinkasovali 1,12 miliardy korún.
Slováci pri návšteve internetových predajní však neplatili. Podľa obchodníkov uprednostňovali skôr zaslanie tovaru na dobierku. Tento spôsob doručenia a s ním spojenej platby využili podľa asociácie takmer dve tretiny zákazníkov. Ďalších 16 % sa rozhodlo zaplatiť prevodom z bankového účtu a zhruba rovnaký počet platil v hotovosti pri osobnom vyzdvihnutí tovaru.
Stojí za tým strach zo zneužitia údajov platobných a kreditných kariet. Európsky štatistický úrad Eurostat vyčíslil, že vlani strach zo zneužitia osobných údajov alebo čísla karty odradil od on-line nákupu osem percent Slovákov vo veku medzi 16 a 74 rokov. V celej Európskej únii tento strach pocítilo dvanásť percent opýtaných ľudí. Náš podiel je nižší v dôsledku toho, že internet na Slovensku nie je taký rozšírený ako v najväčších európskych štátoch.
Takmer desatinu obratu z predaja tovaru cez internet tvorili nákupy. V segmente služieb zákazníci platili takmer výhradne prevodom z bankového účtu. Obľuba nákupu tovarov cez internet sa veľmi rovnomerne rozdelila medzi jednotlivé kraje, s výnimkou Bratislavského kraja. Tam prebehla zhruba štvrtina všetkých nákupov a ostatných sedem krajov sa podieľalo na objednávkach tovaru 10 až 13 percentami.
V Európe utrácajú cez internet najradšej Dáni. Hoci vlaňajší údaj pre tento národ ešte nie je k dispozícii, aj predvlaňajší 55-percentný podiel fanúšikov on-line nakupovania stačil Severoeurópanom na prvé miesto v rebríčku Európskej únie. Rovnako predvlani medzi Dánmi, ako aj vlani medzi Holanďanmi vo veku od 16 do 76 rokov našiel Eurostat 55 percent takých, ktorí označili internet za najlepšie miesto na nakupovanie. O tretiu priečku sa delia Švédi a Briti s 53 percentami nadšených zákazníkov virtuálnych obchodov. Najmenej spomínané služby využívali Bulhari a Rumuni (po 3 %), a obyvatelia Litvy (6 %). Slováci na tom boli o čosi lepšie, keďže cez internet za minulý rok nakúpilo 16 % percent z nich.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 14:51