Biznis je alfou a omegou krajiny neobmedzených možností a dobré myšlienky sa tu dajú vynikajúco speňažiť. Príkladom je spoločnosť TerraPass, ktorá zarába na ekologickom myslení Američanov.
Firma obchoduje s emisiami oxidu uhličitého na úrovni jednotlivcov. Záujemca si na stránke TerraPassu môže vypočítať svoje emisie pre dom, auto či lietadlo a kúpiť si príslušný certifikát. Spoločnosť sľubuje, že peniaze investuje do podpory obnoviteľných zdrojov energie, napríklad do veterných elektrárnípíše denník Die Presse.
Prvotný nápad pochádza od istého univerzitného profesora, ktorý chcel niečo urobiť proti globálnemu otepľovaniu. Keďže používal veľký pick-up, ktorého sa nechcel vzdať, v roku 2004 investoval do ekologicky vyrábajúcich podnikov.
Nápadu sa chytil šéf TerraPassu Tom Arnold a o tri roky neskôr má jeho firma už 50-tisíc klientov. "Rozbuškou bol film Ala Gora o globálnom otepľovaní," vysvetľuje pre denník. Ešte vlani v júli mal len päťtisíc klientov, no odvtedy sa číslo zvýšilo desaťnásobne.
Klienti zaplatia podľa auta a spotreby, firma pritom počíta s priemerným ročným nájazdom 19 300 kilometrov. TerraPass ponúka štyri cenové kategórie, najlacnejší certifikát pre autá s priemernou spotrebou 66 kilometrov na galón (3,8 litra) a emisiami 2 700 kilogramov CO2 stojí 29,95 dolára, v prepočte zhruba 720 korún. Najviac zaplatia majitelia veľkých terénnych áut -- 79,95 dolára.
Keďže aj lietadlá produkujú CO2, firma ponúka klientom možnosť kúpiť si Flight TerraPass podľa preletenej vzdialenosti. Arnold sa dohodol s internetovou cestovnou kanceláriou Expedia, ktorá spolu s letenkou ponúka aj certifikát. Treťou možnosťou sú certifikáty pre rodinné domy, ktoré sú ocenené podľa lokality. TerraPass dokonca ponúka svojim klientom svadobný certifikát, ktorý kompenzuje emisie vznikajúce pri cestovaní svadobných hostí. Najlacnejší TerraPass pre emisie 2 200 kg CO2 stojí 54,99 dolárov.
Arnold odmieta výčitku, že týmto spôsobom len menej uvedomelým Američanom dáva možnosť kúpiť si "zelené" svedomie bez toho, aby museli pohnúť prstom. Ako príklad ukázal list jedného klienta, v ktorom prosí firmu o zníženie ročného poplatku, pretože predal ťažké terénne auto a kúpil si hybrid.
StoryEditor