Holanďan nastúpil do funkcie generálneho riaditeľa spoločnosti koncom roka 2004 po odchode dlhoročného šéfa Domenica de Sole. Odborné kruhy považovali vtedajšie rozhodnutie nového majiteľa Gucci Group, francúzskej firmy PPR kontrolovanej rodinou miliardára Francoisa-Henriho Pinnaulta, za dvakrát šokujúce.
Prvýkrát, keď PPR neobnovila kontrakt tak talianskemu šéfovi, ktorý ešte v 90. rokoch bankrotujúcu firmu postavil na nohy, ako aj dovtedajšej návrhárskej hviezde, Američanovi Tomovi Fordovi, a druhýkrát, keď na čelo luxusného domu dosadila bývalého šéfa globálnej divízie zmrzliny a mrazenej zeleniny z Unileveru. Polet sa vtedy stal terčom posmeškov. New York Times sa vo svojom článu pýtali, či môže "zmrzlinový kráľ prežiť pod horúcimi svetlami špičkovej módy a New Yorker prišli s karikatúrou, na ktorej zmrzlinári predávajú zo svojich vozíkov luxusné kabelky Gucci.
Zo strát do zisku
Klan Pinnaultovcov však podľa všetkého vedel svoje. Podľa CNN tá zosmiešňovaná divízia zmrzliny a mrazenej zeleniny firmy Unilever mala hodnotu 11 miliárd dolárov, čo je dvojnásobk dnešnej hodnoty firmy Gucci a po trojročnom pôsobení Poleta na jej čele zvýšila prevádzkovú maržu z troch na 15 percent. Aj posmeškári postupne začali meniť názor na "zmrzlinového kráľa". A mali prečo.
Zatiaľ čo na začiatku očakávali postupný prepad spoločnosti, Polet dokázal každý rok zvyšovať predaj aj zisky. Gucci Group pozostáva z desiatich luxusných značiek, z ktorých osem bolo pred nástupom Poleta stratových. Patrila medzi ne aj divízia luxusných kabeliek Bottega Veneta, ďalej módnych odevov Balenciaga, šperkov Boucheron či módny dom Yves Saint Laurent. Aj keď marže stále ešte nie sú také ako v prípade konkurenčného módneho domu LVMH, no dokázali prekonať priemernú úroveň celého sektora.
Dôvera v podriadených
Ako povedali analytici, od nástupu Poleta sú dnes ziskové všetky značky, až na Yves Saint Laurent, no aj tá dokázala znížiť stratu o dve tretiny a očakáva sa, že do dvoch rokov by sa mohla úplne dostať z červených čísiel. Celková prevádzková marža vzrástla od roku 2003 do konca roka 2006 z desiatich na 16 percent a podľa Fortune by sa za minulý rok mala zvýšiť o ďalšie dve percentá. Prevádzkový zisk za šesť mesiacov minulého roka vzrástol o 55 percent na 286 miliónov eur a tržby o 14,8 percenta na vyše 1,77 miliardy eur. Rast pokračoval ďalej a podľa najnovších informácií Reuters tržby za deväť mesiacov minulého roka vzrástli už o 15,2 percenta takmer na 2,76 miliardy eur.
Predstavitelia jednotlivých divízií tvrdia, že za to Gucci Group vďačí Poletovej svojskej povahe. Scestovaný Holanďan, ktorý sa narodil v Kuala Lumpure, do škôl chodil v Británii a Holandsku, univerzitu vyštudoval v americkom Oregone a počas svojho života sa z krajiny do krajiny sťahoval 11-krát. Na rozdiel od iných šéfov väčšinu rozhodnutí necháva na jednotlivých divíziách. "Je to výhodné. Ja osobne nepotrebujem nikoho, kto mi bude stále hovoriť, čo mám robiť," súhlasí s Poletovým systémom šéf divízie dámskych kabeliek Bottega Veneta Patrizio Di Marco. Práve táto divízia sa stala základom rastu celej skupiny Gucci Group, keď sa za dva roky dokázala pod vedením Poleta dostať zo straty 6,8 milióna eur do zisku vyše 54 miliónov eur.
Rodina drahšia než Gucci
Šéf PPR Francois-Henri Pinnault je nadšený. Výsledky Gucci Group sú totiž omnoho lepšie než predpokladal sám Polet ešte v roku 2004. To pre PPR, ktorej akcie išli po oznámení o vymenovaní Holanďana za generálneho riaditeľa v októbri 2004 dolu, vzrástli odvtedy o 50 percent. Aj preto je mu dnes ochotný odpustiť jeho nekonvečné prejavy a uprednostňovanie rodiny pred firmou, čo dal najavo už na prvom vystúpení po svojom vymenovaní v Lisabone. Vtedy po predložení plánu o zmenách vo firme, keď nastal čas na otázky výkonných predstaviteľov, sa Polet pozrel na hodinky a ospravedlnil sa. "Prepáčte, ale moja dcéra má narodeniny a ja som jej sľúbil, že nebudem meškať," oznámil užasnutému osadenstvu s Pinnaultovcami v prvom rade a odcestoval na letisko.
Firma teraz predpokladá rast zisku aj za celý minulý rok. To v čase, keď maloobchodné siete avizujú problémy. Varujúca je najmä nastupujúca recesia v USA a pokles dolára. Ten robí firme najväčšie problémy, keďže väčšina jej nákladov je v eurách, no v Európe predáva menej než polovicu svojho tovaru. USA sa na obrate Gucci Group podieľajú asi 20 percentami. Podľa PPR sa však preto v New Yorku neprestane luxusný tovar predávať a očakáva sa, že aj v tomto roku sa zisk opäť zvýši.
Európski podnikatelia roka
2001 - Michael O'Leary, šéf nízkonákladových aerolínií Ryanair
2002 - údaj nie je známy
2003 - Terry Leahy, šéf maloobchodnej siete Tesco
2004 - Lakšmi Mittal, šéf a väčšinový vlastník oceliarní Mittal Steel
2005 - údaj nie je známy
2006 - Gerard Kleisterlee, šéf holandskej elektronickej firmy Philips
2007 - Robert Polet, šéf Gucci Group